polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

Industrial Crops producing added value Oils for Novel chemicals

Poprawić jakość oleju z nasion

Celem realizowanego niedawno unijnego projektu było podniesienie jakości olejów z nasion przemysłowych roślin oleistych. Inicjatywa potwierdziła też potencjał technologii genowej roślin w zakresie tworzenia zasobów odnawialnych.

Jakość olejów jest wyższa dzięki obecności dużych ilości kwasu erukowego i estrów woskowych. W sytuacji idealnej, użytkownicy powinni otrzymywać olej w rozsądnej cenie i dużych ilościach oraz gdy tylko go potrzebują. Jednym ze sposobów, aby to osiągnąć, jest inżynieria genetyczna. Uczestnicy projektu ICON ("Industrial crops producing added value oils for novel chemicals") badali możliwość wytwarzania udoskonalonych olejów przy pomocy technologii inżynierii genetycznej. Partnerzy projektu wybrali do badań trzy przemysłowe rośliny oleiste: Crambe abyssinica, Brassica carinata oraz Camelina sativa. Kładziono duży nacisk na upowszechnianie ustaleń projektu oraz starano się uwzględnić obawy i sceptyczną postawę europejskiej opinii publicznej w stosunku do inżynierii genetycznej. Naukowcom udało się zwiększyć zawartość kwasu erukowego w olejach poprzez manipulowanie trzema genami. W jednym z doświadczeń zwiększono poziom kwasu erukowego z 59% w niezmodyfikowanej do 72% w zmodyfikowanej roślinie C. Abyssinica. Badacze sklonowali ponad 30 genów reduktazy kwasów tłuszczowych (FAR) i syntazy wosku (WS), aby lepiej poznać ich rolę w syntezie estrów woskowych. Estry woskowe są przedmiotem szczególnego zainteresowania ze względu na możliwość zastosowania w smarach. Technologia genowa w praktyce nie może być stosowana w unijnym rolnictwie, ale omawiany projekt może stanowić punkt wyjścia do włączenia inżynierii genetycznej do uprawy roślin. Powinno to ułatwić tworzenie nowych materiałów odnawialnych o ulepszonych właściwościach, co pozwoliłoby uzyskać bezdyskusyjne korzyści środowiskowe i ekonomiczne.