CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Baryonic Acoustic Oscilations as a Robust Probe for Dark Energy

Badanie ciemnej energii

Europejscy kosmolodzy opracowują testy pozwalające zbadać tajemniczą ciemną energię, która stanowi większą część kosmosu. Wiedza na ten temat pozwoli nam lepiej zrozumieć naturę wszechświata.

Do lat 90. ubiegłego wieku w dziedzinie kosmologii panowało przekonanie, że Wszechświat od zawsze się rozszerzał, jednak grawitacja ostatecznie doprowadzi do spowolnienia tego zjawiska. Następnie, dzięki nowym badaniom zaobserwowano, że rozszerzanie się wszechświata wcale nie zwalnia, a przeciwnie, przyspiesza. Naukowcy doszli do wniosku, że musi być coś innego, co wypełnia przestrzeń kosmiczną, co odpowiada za przyspieszające się rozszerzanie. Kosmolodzy znaleźli rozwiązanie, nazywając to ciemną energią, której dokładna natura wciąż jeszcze pozostaje zagadką. W ramach projektu BAO AND DARK ENERGY ("Baryonic acoustic oscillations as a robust probe for dark energy"), finansowanego przez UE, skupiono się na zgłębieniu wiedzy na temat tego zagadkowego zjawiska. Zespół projektu szuka sposobów na ograniczenie modelu kosmologicznego — modelu "wielkiego wybuchu". Projekt w szczególności ma na celu lepsze zrozumienie i modelowanie wielkoskalowego gromadzenia się galaktyk, aby można było sporządzić testy dla modelu kosmologicznego, a zwłaszcza dla ciemnej energii. Innym założeniem projektu jest opracowanie nowych narzędzi analitycznych, zdolnych do dokładnej interpretacji danych na temat gromadzenia się galaktyk. W ramach projektu BAO AND DARK ENERGY dokonano jak dotąd szeregu postępów, z których wszystkie opublikowano w czasopismach naukowych. Narzędzia analityczne i obliczeniowe, które są obecnie opracowywane w ramach projektu, mogą potencjalnie przynieść poważne konsekwencje w innych obszarach badań, a także znaleźć zastosowanie w branży przemysłowej. Prace nad zrozumieniem początków i rozwoju wszechświata wciąż trwają. Takie badania wzbogacą bazę wiedzy naukowej i być może doprowadzą do ważnych przełomowych odkryć w dziedzinie fizyki fundamentalnej.