polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-28

Interacting two-component quantum gases in micro-magnetic traps

Od elektroniki do atomtroniki

Inicjatywa finansowana ze środków UE przyspieszyła przejście od elektroniki do "atomtroniki". Naukowcy przebadali atom pod kątem szybszego i skuteczniejszego przechowywania danych i dostępu do urządzeń elektronicznych.

Elektron, mała subatomowa cząstka o ujemnym ładunku, użyczyła swojej nazwy całej dziedzinie techniki znanej jako elektronika. Badania z ostatnich pięciu lat wykazały niezwykłą wszechstronność tzw. chipu atomowego, nowego rodzaju mikroukładu, który posiada właściwości całych atomów. Szybko rozwijająca się dziedzina "atomtroniki" rozpoczyna nową erę w sferze przetwarzania informacji. Chipy atomowe to miniaturowe urządzenia, w których bardzo zimne (ultrazimne) atomy gazów są uwięzione na powierzchni i wzbudzane przy użyciu laserów. Wzbudzenie laserowe wywołuje nietypowe stany kwantowe materii. Dzięki zastosowaniu układów scalonych i czujników, wykorzystywanych między innymi w informatyce i komunikacji, kwantowe nośniki informacji zrewolucjonizują sferę wymiany danych. Procesor atomowy jest już wykorzystywany w netbookach, smartfonach i komputerach stacjonarnych. Projekt "Oddziaływanie dwuskładnikowych gazów kwantowych w pułapkach mikromagnetycznych" (2Modeachip) został opracowany w celu przyspieszenia rozwoju technologii zimnego atomu. W związku z tym naukowcy postawili sobie za cel przebadanie rozmaitych metod, warunków eksperymentalnych i interakcji związanych z technologią wykorzystującą chip atomowy. Wysiłki poczynione w ramach tego projektu stały się źródłem kilku innowacji. Przede wszystkim naukowcy wytworzyli całą gamę ultrazimnych spułapkowanych atomów, idealnie nadających się do stworzenia skalowalnych rejestrów kwantowych. Rejestry danych są zasadniczo tymczasowymi przechowalniami danych w urządzeniach elektronicznych. Projekt 2Modeachip pokazał, jak można zmaksymalizować ekstrakcję informacji ze spułapkowanych zbiorów atomów, a tym samym przyspieszył prace nad wykorzystaniem tych zbiorów w rejestrach danych. Możliwość szybszego przenoszenia danych, a także szybszego i pewniejszego dostępu do danych, może zrewolucjonizować współczesną informatykę. Projektowi 2Modeachip zawdzięczamy innowację w postaci technologii chipu atomowego, wykorzystywaną w procesorze atomowym. Wyniki te dają początek nowym kierunkom badań i mogą pomóc w dowiedzeniu, że atomy są pod wieloma względami bardziej interesujące niż elektrony.