European Commission logo print header

From ecology to mechanisms of the extended phenotype

Sterowany umysł mrówek zombi

Najbardziej ekstremalne oblicze tak zwanego fenotypu rozszerzonego można zaobserwować na przykładzie mrówek, których zachowanie kontrolowane jest przez pasożytnicze grzyby. Europejscy naukowcy badają ewolucję i podstawy molekularne stojące za tym śmiertelnym partnerstwem.

Dające się zaobserwować właściwości organizmu składają się na jego fenotyp, który z definicji jest produktem genów i środowiska. Idąc tym tropem, fenotyp rozszerzony uwzględnia wszelkie skutki, jakie gen wywiera na swoje środowisko; zasada ta została graficznie zilustrowana na przykładzie relacji między pasożytem a żywicielem. Jednym z najbardziej godnych uwagi jest przypadek grzyba Orchicordyceps i jego mrówczego żywiciela. Zainfekowana mrówka znajdująca się pod kontrolą behawioralną grzyba wbija żuwaczki (zachowanie to określane jest mianem "śmiertelnego uścisku") w żyłkę liścia na wysokości około 25 cm nad ziemią po stronie północnej drzewa. Aby tak się stało, muszą panować określone warunki termiczne i wilgotnościowe. Łatwo się domyślić, że warunki te są sprzyjające dla rozwoju grzyba. Po ofiarnej śmierci mrówki grzyb produkuje zarodniki ze specjalnej owocującej szypułki, która wyrasta z głowy owada. Zarodniki te rozsiewane są i infekują kolejne niczego nie podejrzewające mrówki "zombi". Głównym celem finansowanego ze środków UE projektu "Od ekologii do mechanizmów fenotypu rozszerzonego" (ANT FUNGI EP) było przetestowanie hipotezy, zgodnie z którą południowo-wschodnia Azja stanowi centrum różnorodności występowania grzybów Cordyceps infekujących mrówki oraz że grzyb ten wyspecjalizowany jest pod względem ekologicznym. Z punktu widzenia badań nad kontrolą behawioralną sprawowaną przez grzyby, zespół naukowców zainicjował badanie w zakresie podstaw molekularnych kryjących się za tym upiornym zjawiskiem przejęcia organizmu owada. Grzyby z różnych mrówczych kolonii wyizolowano spośród rozmaitych odmian mrówek w Brazylii i Stanach Zjednoczonych. Zespół projektowy z powodzeniem wyhodował wyekstrahowanego grzyba w specjalnie utworzonym środowisku i doprowadził do fazy produkcji zarodników, która służy rozprzestrzenianiu się populacji. W celu przeprowadzenia zaawansowanej analizy molekularnej niezbędne jest wyhodowanie grzyba pasożytniczego bez ochronnych ścian komórkowych – co jest trudną procedurą. Zespół projektowy ANT FUNGI EP osiągnął etap, na którym badanie doprowadziło do stworzenia niezbędnych warunków. Naukowcy zaangażowani w projekt są pewni sukcesu i zamierzają kontynuować badania nad kontrolą behawioralną mrówek na poziomie molekularnym przy użyciu protoplasty grzyba. Badania nad fenotypem rozszerzonym mogą dostarczyć informacji na temat złożoności interakcji między pasożytem a żywicielem i, w przypadku "śmiertelnego uścisku" mrówek zainfekowanych grzybem, dynamiki choroby i ewolucji wirulencji.