CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Plants and their extracts and other natural alternatives to antimicrobials in feeds

Nowe, naturalne podejście do pasz zwierzęcych

Świadomość na temat stosowania antybiotyków służących do zwalczania chorób i wspomagania wzrostu zwierząt hodowlanych rośnie zarówno wśród naukowców, jak i całego społeczeństwa. Zastąpienie ich substancjami bardziej naturalnymi pozwoliłoby ograniczyć negatywny wpływ na zdrowie i przyczyniłoby się do wydłużenia okresu skuteczności antybiotyków.

Od ponad 30 lat hodowcy zwierząt stosują antybiotykowe stymulatory wzrostu (AGP), które mają szkodliwy wpływ na zdrowie. W tym kontekście, uczestnicy finansowanego ze środków UE projektu "Rośliny i ich ekstrakty oraz inne naturalne alternatywy wobec antybiotyków w paszach" (Replace) aktywnie poszukują zdrowszych substytutów AGP. W ramach projektu przebadano 500 próbek roślin, ekstraktów roślinnych i innych substancji naturalnych, które można by stosować jako dodatki paszowe dla przeżuwaczy (bydła, owiec, jeleni itp.). Celem badań było oszacowanie wpływu nowych substancji na zdrowie i zachowanie zwierząt oraz jakość żywności. Badano także naturalne materiały do wykorzystania w paszach dla innych zwierząt, takich jak świnie, drób i ryby, w przypadku których antybiotyki także są źródłem kontrowersji i są wycofywane z użytku. Aby osiągnąć te ambitne cele, naukowcy zgromadzili wyniki badań z różnych zakątków Europy, angażując botaników, agronomów, weterynarzy i konsumentów. Badania prowadzone na przeżuwaczach wykazały, że roślina Chyrsanthemum coronarium jest skuteczna pod względem wytwarzania zdrowszych kwasów tłuszczowych i zwalczania bytujących w zwierzętach bakterii Fusocillus (Butyrivibrio proteoclasticus). Uczestnicy projektu odkryli także nowy mechanizm biochemiczny kontroli pasożytów żołądkowo-jelitowych u przeżuwaczy, a najskuteczniejszym produktem roślinnym w tym kontekście okazał się być liść oliwny. Ponadto, określono trzy obiecujące próbki dla świń, choć prowadzone w tym zakresie badania napotkały na problemy dotyczące patogenu Lawsonia intracellularis. Testy na martwicowym zapaleniu jelit i Clostridium perfringens u drobiu dały pozytywne wyniki, a jedna z próbek użyta w odniesieniu do świń okazała się skuteczna także w przypadku kurcząt. Powodzeniem zakończyły się także próby kontrolowania zakażeń bakterią Campylobacter u drobiu. Jeśli chodzi o akwakulturę, testy prowadzone na pstrągach obejmowały dwie obiecujące próbki służące do zwalczania pasożytów i dały zachęcające wyniki wstępne. Potrzebne są jednak dalsze badania. Jednocześnie współpraca z Uniwersytetem Australii Zachodniej dotycząca badań nad innymi infekcjami pozwoliła wyłonić jeszcze jedną przejawiającą duży potencjał roślinę. Po przebadaniu i zastosowaniu tych roślin w produkcji żywego inwentarza, Europejczycy będą mogli cieszyć się zdrowszym i bardziej bezpiecznym łańcuchem żywnościowym, bardziej zrównoważonym rolnictwem i czystszym środowiskiem.