polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Towards an Integrated Marine and Maritime Science Community

Współpraca na rzecz oceanografii i powiązanych branży

Duże europejskie konsorcjum utworzyło forum na rzecz współpracy w dziedzinie badań i technologii morskich i okrętowych. Interakcje na wszystkich poziomach i między poszczególnymi regionami powinny zapewnić zrównoważony rozwój mórz i oceanów.

Nauka o morzu lub oceanografia zajmuje się badaniem mórz i oceanów. Główne obszary zainteresowania obejmują ekosystemy, struktury fizyczne, składy chemiczne, a nawet interakcje z atmosferą. Współpraca między naukowcami zajmującymi się oceanografią a przemysłami okrętowymi, w szczególności żeglugą morską, akwakulturą i rybołówstwem, jest kluczowa dla zrównoważonego rozwoju przemysłowego. Grupa interesów Aberdeen Plus połączyła swoje siły z grupą Venice Platform w celu utworzenia zrównoważonego partnerstwa, Europejskiego Forum Morskiego, Okrętowego i Technologicznego, dzięki projektowi Marcom+ ("Towards an integrated marine and maritime science community") finansowanemu ze środków UE. Konsorcjum to miało na celu utworzenie wzajemnie korzystnych relacji wśród społeczności naukowej, przedstawicieli przemysłu, władz regionalnych oraz społeczeństwa od poziomu lokalnego po poziom ogólnoeuropejski oraz rozwiązania problemów w oparciu o wspólne interesy i wspólne przywództwo. Aby zrealizować te cele, partnerzy zapoznali się z europejskimi badaniami i inicjatywami polityk oraz opracowali wspólne obszary zainteresowania. Ponadto, naukowcy ocenili narzędzia potrzebne do zarządzania badaniami regionalnymi. Przeanalizowali również liczne przypadki współpracy między oceanografią i przemysłem okrętowym, aby określić niepowodzenia i sukcesy. Europejskie Forum Morskie, Okrętowe i Technologiczne oficjalnie rozpoczęło swoją działalność w marcu 2012 roku pod przywództwem Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES). ICES stanowi międzynarodową społeczność naukową składającą się z ponad 1600 naukowców z 200 instytutów, która w pełni zgadza się z wizją Forum dotyczącą przedmiotu zainteresowania, ekosystemów morskich i ich stosunku do ludzkości. Od czasu jego utworzenia Forum odgrywało ważną rolę w analizach potencjalnych synergii oraz wymogów badań, jak również potrzeb społeczeństw, rządów i przemysłu. Począwszy od określenia bodźców po poszukiwanie tematów przekrojowych i potencjalnych źródeł finansowania, Forum promuje zrównoważone relacje między zainteresowanymi stronami w zakresie nauki i technologii dotyczących oceanografii i przemysłu okrętowego. Europejskie Forum Morskie, Okrętowe i Technologiczne utworzone dzięki środkom UE przyznanym na finansowanie projektu Marcom+ reprezentuje zrównoważone partnerstwo na rzecz zrównoważonej eksploatacji mórz i oceanów Europy. Bez wątpienia odegra ono ważną rolę w utworzeniu zintegrowanej polityki morskiej UE.