polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Smart tools for Prediction and Improvement of Crop Yield

Skuteczne narzędzia do zrównoważonej hodowli roślin uprawnych

Naukowcy opracowali zestaw narzędzi do prognozowania widocznych cech roślin uprawnych w czasie hodowli.

Przez lata hodowcy roślin szukali sposobów na polepszenie wzrostu i wydajności plonów w różnych warunkach środowiskowych. Pomimo postępów w dziedzinie genotypowania (charakterystyki genetycznej) i technologii fenotypowania (widocznych cech), przedsiębiorstwa hodowlane wciąż szukają skutecznych metod fenotypowania i sposobów na powiązanie cech fenotypowych z informacjami genetycznymi. Celem finansowanego przez UE projektu SPICY ("Smart tools for prediction and improvement of crop yield") jest stworzenie zestawu narzędzi, które pozwolą rozwiązać tę kwestię. W projekcie wykorzystano paprykę jako warzywo modelowe oraz wydajność jako przykład cechy złożonej. Wśród partnerów projektu znaleźli się specjaliści z instytutów badawczych i branży hodowlanej. Głównym celem projektu było stworzenie zestawu markerów molekularnych do wykorzystania w prognozach fenotypowych w modelu "od genu do fenotypu". Naukowcom udało się wyprodukować niemal kompletną bibliotekę genów podlegających ekspresji, a także listę genów kandydujących odpowiadającą cechom roślin i owoców w przypadku papryki i innych roślin uprawnych. Równie skuteczne w fenotypowaniu roślin okazały się także czujnik fluorescencyjny i narzędzie do analizy obrazu. Naukowcom udało się wbudować to narzędzie do robota do obrazowania. Urządzenie to wykorzystuje kamery koloru, zasięgu i bliskiej podczerwieni do automatycznego rejestrowania na obrazie rosnących roślin w szklarniach bez ingerowania w ich środowisko. Ponadto, zespół opracował model wzrostu roślin uprawnych umożliwiający prognozowanie wydajności dla wielu genotypów przy uwzględnieniu różnic środowiskowych. Wykorzystano markery genetyczne do oszacowania parametrów modelu swoistych dla genotypu. Narzędzia opracowane w ramach projektu usprawnią wydajność selekcyjną genotypów w związku ze złożonymi cechami w hodowli. Celem ostatecznym projektu jest udoskonalenie hodowli roślin uprawnych na rzecz zrównoważonego rolnictwa.