polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Gene Regulation at the Nuclear Periphery

Aktywacja i transkrypcja genu

Naukowcy dostarczyli przełomowych dowodów na to, że aktywacja genu wymusza jego ruch w kierunku środka jądra komórki. Zrozumienie mechanizmów aktywacji udostępnia szlak dla ukierunkowanej terapii genowej.

Jądro komórkowe ssaków oraz innych komórek eukariotycznych zawiera cały materiał genetyczny organizmu. Funkcjonalność komórki zależy od tego, który gen zostaje włączony lub wyłączony w odpowiednim czasie. Mechanizm ten różni się w zależności od rodzaju komórki, wyposażając różne komórki w różne funkcjonalności. Ten rodzaj ekspresji genu odgrywa również kluczową rolę w różnicowaniu się komórek macierzystych do konkretnych rodzajów komórek w procesie rozwoju. Transkrypcja i ekspresja genu pozostają pod wpływem bliskości regionów chromosomalnych względem błony jądrowej (bariery oddzielającej zawartość jądra od cytozolu). Naukowcy wykazali ostatnio, że relokacja genomicznych loci na obrzeża powoduje stłumienie ekspresji genu w embrionalnych komórkach macierzystych myszy (mESC). Naukowcy zbadali, czy wpływ ten odgrywa rolę w procesie różnicowania się i rozwoju dzięki finansowanemu ze środków UE projektowi GRPN ("Gene regulation at the nuclear periphery"). Gen plejotropiny proneuronalnej (PTN) (kluczowy regulator neurogenezy) ulega relokacji z obrzeży jądra, gdy zostaje aktywowany podczas neuronalnego różnicowania w komórkach mESC. Naukowcy wykorzystali dwa modele in vitro komórek mESC, aby zbadać skutki aktywacji genu. Komórki mESC uległy różnicowaniu do epiblastu ESC (EpiESC) i progenitorowych komórek nerwowych (NPC — tworzących neuroektodermę). EpiESC to pluripotentne komórki macierzyste zdolne do przekształcania się w dowolny rodzaj komórki. Trzy z pięciu loci EpiESC uległy relokacji do centrum jądra, a przemieszczenie to było skorelowane z aktywacją genu, jak przedstawiono w stanie transkrypcji. Pozostałe dwa loci wymagały różnicowania do NPC, aby mogły ulec przemieszczeniu. Aby ustalić, czy przemieszczenie poprzedza aktywację genu, czy też jest jego konsekwencją, naukowcy aktywowali gen PTN w komórkach mESC. Wynikiem tego działania był 25-krotny wzrost ekspresji genu, połączony z relokacją do centrum jądra. Dostarczyło to pierwszych eksperymentalnych dowodów na to, że aktywacja transkrypcji jest wystarczająca do wywołania zmiany położenia w jądrze w przypadku genu endogennego. Lepsze zrozumienie mechanizmów kontrolujących ekspresję genu w komórkach macierzystych mogłoby otworzyć drogę do odgórnej lub oddolnej regulacji pewnych genów w celu dostarczenia terapii ukierunkowanej. Dzięki finansowaniu projektu GRPN ze środków UE naukowcy odkryli ważny element układanki wraz z jego lokalizacją.