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4-IN THE LUNG RUN: towards INdividually tailored INvitations, screening INtervals, and INtegrated co-morbidity reducing strategies in lung cancer screening

Projektbeschreibung

Bewertung der Strategien zur Lungenkrebsfrüherkennung

Lungenkrebs ist die Hauptursache der Krebstodesfälle in der EU. Er fordert Jahr für Jahr 338 000 Menschenleben. Das wichtige Verfahren der Zukunft, mit dem eine große Zahl dieser Todesfälle zu verhindern sein könnte, ist die Niedrigdosis-Computertomografie zur Früherkennung von Lungenkrebs. Die Umsetzung stößt hier jedoch auf mehrere Hindernisse, die dazu führen, dass das Verfahren nur in begrenztem Umfang und langsam Anwendung findet, während der Bedarf in Europa bei um die 25 Millionen Computertomografieuntersuchungen jährlich liegt. Es gibt dabei viele Unsicherheiten im Zusammenhang mit der optimalen und kostengünstigsten Einsatzstrategie. Eine personalisierte Behandlung auf Grundlage des Erstuntersuchungsergebnisses einer Computertomografie kann die Lungenkrebsmortalität und das mit der Früherkennung verbundene Leid reduzieren; und sie kann außerdem erheblich die Kosten senken. Das EU-finanzierte Projekt 4-IN THE LUNG RUN arbeitet an einer randomisierten, kontrollierten Studie mit 24 000 teilnehmenden Personen, in der untersucht werden soll, wann es sicher ist, risikobasierte Untersuchungsintervalle nach einer Computertomografie mit negativem Erstuntersuchungsergebnis zu verlängern. Es handelt sich um eine in fünf Ländern angesiedelte multizentrische Umsetzungsstudie mit dem zusätzlichen Fokus auf einer optimalen individuellen Anwerbung und Raucherentwöhnungsstrategien, Strategien zur Reduzierung der Komorbidität (wie zum Beispiel der Einsatz eines Kalzium-Scores für Herz-Kreislauf-Erkrankungen) und Biomarkern.

Ziel

With 338,000 EU-deaths annually, lung cancer is a devastating problem. CT screening has the potential to prevent ten-thousands of lung cancer deaths annually. The positive results of the Dutch-Belgian screening trial (NELSON), with relatively low referral rates, and the NLST in the USA provided conclusive evidence. However, implementation is likely to be limited, slow and of variable quality throughout Europe, and current guidelines could easily require up to 25 million CT screens annually. The most optimal strategy in risk-based lung-thoracic screening is still unknown regarding the optimal and most cost-effective (e.g. targeted) strategy 1) to recruit, 2) to integrate smoking cessation and co-morbidity-reducing services, and 3) to determine the (risk-based) screening interval. Personalised regimens based on the baseline CT result can potentially retain 85% of the mortality reduction achievable through screening at 45% less screens, thus potentially saving much unnecessary harm associated with screening, and 0.5-1 billion Euros per year. The heart of 4-IN-THE-LUNG-RUN is a randomised controlled trial amongst 24,000 individuals evaluating whether it is safe to have risk-based less intensive screening intervals after a negative baseline CT. Various methods to improve participation of hard-to-reach individuals will be assessed in five different healthcare settings. Innovative co-morbidity reducing strategies will be tested including other markers on CT imaging, as Calcium Score and COPD. Cost impact and cost-effectiveness analyses using a natural history model will steer implementation. The experienced consortium will strongly interact with key stakeholders, and discuss interim results with key other international initiatives on CT screening, biomarkers, and smoking cessation practices. This proposal will form the evidence base for risk-based lung cancer screening with huge benefits for the EU, on health outcomes, cost savings, and innovation in the long run.

Aufforderung zur Vorschlagseinreichung

H2020-SC1-BHC-2018-2020

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Unterauftrag

H2020-SC1-2019-Two-Stage-RTD

Koordinator

ERASMUS UNIVERSITAIR MEDISCH CENTRUM ROTTERDAM
Netto-EU-Beitrag
€ 1 926 250,00
Adresse
DR MOLEWATERPLEIN 40
3015 GD Rotterdam
Niederlande

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Region
West-Nederland Zuid-Holland Groot-Rijnmond
Aktivitätstyp
Higher or Secondary Education Establishments
Links
Gesamtkosten
€ 1 926 250,00

Beteiligte (9)