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PERSONALISATION OF IMMUNOSUPPRESSION BY MONITORING VIRAL LOAD POST KIDNEY TRANSPLANTATION - A RANDOMISED CONTROLLED PHASE II TRIAL

Projektbeschreibung

Neue Methode für personalisierte Immunsuppression nach Nierentransplantationen

Die Nierentransplantation ist die Standardbehandlung bei Nierenerkrankungen im Endstadium. Eine Abstoßung des Transplantats aufgrund einer unzureichenden Immunsuppression ist die häufigste Ursache für chronische Funktionsstörungen des Transplantats. Infektionskrankheiten durch zu geringe Immunfunktion haben wiederum oft den Tod der erkrankten Person zur Folge. Immunsuppressive Medikamente müssen also optimiert werden, um das Risiko für Infektionen und Abstoßung so gering wie möglich zu gestalten und so die Lebensdauer der behandelten Person und des Transplantats zu verlängern. Die Kopienzahl des weit verbreiteten, aber nicht pathogenen Torque-Teno-Virus (TTV) im peripheren Blut hängt mit dem Grad der Immunsuppression des Wirts zusammen. Nichtinterventionelle Studien deuten darauf hin, dass eine durch die Kopienzahl des TTV gelenkte Immunsuppression im Vergleich zu den Standardstrategien besser wirkt. Das EU-finanzierte Projekt TTV GUIDE TX wird Sicherheit und vorläufige Wirksamkeit der TTV-gelenkten Immunsuppression in einer randomisierten und kontrollierten klinischen Studie der Phase II überprüfen.

Ziel

Challenge: End stage renal disease (ESRD) causes high socioeconomic burden for citizens and the healthcare system in Europe. Kidney transplantation represents the treatment standard for ESRD. Graft rejection due to inadequate immunosuppression is the leading cause for chronic graft dysfunction and infectious disease due to reduced immune function is a major cause of death. Optimisation of immunosuppressive drugs is a crucial step to minimize the risk of infection and rejection and thereby prolonging patient and graft survival.

Background: The peripheral blood copy number of the highly prevalent and non-pathogenic Torque Teno virus (TTV) is associated with the grade of the immunosuppression of the host. Non-interventional studies suggest superiority of TTV copy number guided immunosuppression compared to standard strategies.

Objectives: To demonstrate the safety and preliminary efficacy of TTV-guided dosing of immunosuppressive drugs in kidney transplant recipients.

Method: A phase II clinical trial comparing infection and rejection rate between TTV-guided immunosuppression and the clinical routine strategy.

Ambition: TTV allows for a comprehensive and personalised assessment of the function of the immune system. For the first time this novel and original approach will be tested in an interventional randomised and controlled setting.

Impact: The proposed project has the potential to reduce infection and graft rejection by 20% thereby significantly improving graft and patient survival of kidney transplant patients. The improved survival will reduce healthcare costs by ~€ 50 million in the EU per year. The project will serve as a proof-of-concept for TTV-based assessment of the immune system, with potential applications in solid organ transplantation, autoimmune and infectious disease and oncology.

Aufforderung zur Vorschlagseinreichung

H2020-SC1-BHC-2018-2020

Andere Projekte für diesen Aufruf anzeigen

Unterauftrag

H2020-SC1-2020-Two-Stage-RTD

Koordinator

MEDIZINISCHE UNIVERSITAET WIEN
Netto-EU-Beitrag
€ 935 806,25
Adresse
SPITALGASSE 23
1090 Wien
Österreich

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Region
Ostösterreich Wien Wien
Aktivitätstyp
Higher or Secondary Education Establishments
Links
Gesamtkosten
€ 935 806,25

Beteiligte (21)