polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-23

Wyznaczanie trendów w nauce: prehistoryczny pingwin olbrzym

Wyniki analizy skamielin pingwina liczących 37 mln lat, przeprowadzonej przez zespół badaczy z Argentyny, pokazują że miliony lat temu Ziemię przemierzały olbrzymie pingwiny, większe od ludzi.

Miliony lat temu Ziemię przemierzały olbrzymie pingwiny, większe od ludzi. Wyniki analizy skamielin pingwina, liczących 37 mln lat, przeprowadzonej przez zespół badaczy z Muzeum La Plata w Argentynie, pokazują że tak zwany „pingwin olbrzym” mierzył aż 2 metry od stóp po czubek dzioba. Zamieszczone przez czasopismo »Geobios« wiadomości na temat Palaeeudyptes klekowskii spotkały się w tym tygodniu z szerokim zainteresowaniem mediów naukowych. W czasopiśmie »The Guardian« czytamy, że to najbardziej kompletne skamieliny odkryte jak dotąd w Antarktyce, w tym najdłuższa odnotowana jak dotąd kość skokowa i części kości skrzydła. Wedle szacunków pingwin olbrzym ważył aż 115 kg. Dla porównania, jak donosi »The Guardian«, najwyższy i najcięższy z żyjących obecnie gatunków – pingwin cesarski (Aptenodytes forsteri) – mierzy 1,1 metra i waży poniżej 50 kg. Wydaje się, że Palaeeudyptes klekowskii nie był jedynym gatunkiem pingwina, który doskonale radził sobie miliony lat temu w Antarktyce. Był to wówczas istny raj dla pingwinów! »New Scientist« cytuje Carolinę Acostę Hospitaleche z zespołu badawczego Muzeum La Plata, która twierdzi, że tamta epoka była „wspaniałym okresem dla pingwinów” – w owym czasie wybrzeża Antarktyki zamieszkiwało od 10 do 14 gatunków. Duża postura „pingwina olbrzyma” ma pewne użyteczne atuty. Jak donosi »New Scientist«, większe pingwiny w porównaniu do mniejszych potrafią nurkować głębiej i pozostawać dłużej pod wodą. Acosta Hospitaleche twierdzi, że olbrzym taki jak Palaeeudyptes klekowskii mógł pozostawać pod wodą przez 40 minut, dzięki czemu miał więcej czasu, by polować na ryby. »Discovery News« szybko uzupełnia listę o kolejną zaletę – twierdzi, że tak imponujący wzrost zagwarantowałby mu miejsce w zespole amerykańskiej ligi koszykówki NBA! Wykopaliska skamielin Palaeeudyptes klekowskii skoncentrowały się na wyspie Seymour, u wybrzeży Półwyspu Antarktycznego. Według »New Scientist« klimat był tam 40 mln lat temu cieplejszy, podobny do tego, który panuje obecnie na archipelagu Ziemia Ognista, na południowym krańcu Ameryki Południowej. W magazynie czytamy: „Na stanowisku tym znajdujemy tysiące kości pingwinów. W tym roku Acosta Hospitaleche poinformowała o odkryciu najbardziej jak do tej pory kompletnego szkieletu P. klekowskii, mimo iż składał się z zaledwie z tuzina kości, głównie skrzydeł i stóp”. »The Guardian« informuje, że ten gatunek nie jest pierwszym prehistorycznym pingwinem olbrzymem jakiego odkryto – w 2007 r. odkryto w Peru gatunek pingwina o nazwie Icadyptes salasi, który żył 36 mln lat temu i był nieco niższy, rzędu 1,5 metra. Jak można przeczytać w abstrakcie raportu opublikowanego w »Geobios«, odkrycia takie jak Palaeeudyptes klekowskii mają istotne znaczenie dla badania anatomii i ewolucji pingwinów, w szczególności gatunków antarktycznych z rodzaju Palaeeudyptes.Więcej informacji: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0016699514000291