Wiadomości

Article available in the folowing languages:

Europejska sonda po 10 latach pogoni dotarła do komety

Wyobraźmy sobie podjęcie dziesięcioletniej pogoni wokół Układu Słonecznego.Takie właśnie zadanie, postawione przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA), wykonywała przez ostatnią dekadę sonda Rosetta, która ostatecznie dogoniła swój cel: kometę 67P/Czuriumow–Gierasimienko.

Rosetta jest pierwsza sonda kosmiczna, która spotkala sie z kometa, dzieki czemu – zdaniem kierujacego nia zespolu z ramienia ESA – otworzyla nowy rozdzial w eksploracji Ukladu Slonecznego. Teraz kometa 67P/Czuriumow-Gierasimienko i Rosetta znajduja sie 405 mln kilometrów od Ziemi, mniej wiecej w polowie drogi miedzy orbitami Jowisza i Marsa, pedzac w kierunku wnetrza Ukladu Slonecznego z predkoscia niemal 55 000 kilometrów na godzine. Dlugo poszukiwany cel – kometa 67P/Czuriumow-Gierasimienko – obiega w 6,5 roku eliptyczna orbite, która prowadzi ja od najdalszego punktu znajdujacego sie za Jowiszem do najblizszego punktu od Slonca, miedzy orbitami Marsa i Ziemi. ESA twierdzi, ze Rosetta bedzie teraz jej stala towarzyszka przez ponad rok, kiedy wykreca dookola Slonca, by zawrócic ponownie w kierunku Jowisza. Jednak nie od razu rozpoczely sie bezposrednie poszukiwania.Od wystrzelenia w 2004 r. sonda trzykrotnie zblizyla sie do Ziemi i raz do Marsa – ich „asysta grawitacyjna” pomogla wprowadzic ja na trajektorie wiodaca na spotkanie z kometa.Dzieki tej zlozonej trajektorii Rosetta przeleciala w poblizu planetoid Steins i Lutetia, pozyskujac bezprecedensowe obrazy i dane naukowe na temat tych dwóch obiektów. Jak mozna sie bylo spodziewac, zespól ESA jest rozentuzjazmowany osiagnieciem celu tej dziesiecioletniej odysei.„Po dziesieciu latach, pieciu miesiacach i czterech dniach podrózy w kierunku celu, pieciu petlach wokól Slonca i przebyciu 6,4 mld kilometrów, z radoscia informujemy, ze dotarlismy na miejsce” – powiedzial Jean-Jacques Dordain, Dyrektor Generalny ESA.„Europejska sonda Rosetta, jako pierwsza w historii dotarla do komety, co wyznacza punkt kulminacyjny w badaniach naszych poczatków. Czas odkryc wlasnie nadszedl”. Alvaro Giménez, Dyrektor ds. Nauki i Eksploracji Bezzalogowej ESA, dodaje: „Przeszlismy niezwykle dluga droge od pierwszych dyskusji nad koncepcja misji pod koniec lat 70. XX w. – zatwierdzona w 1993 r. – i teraz jestesmy gotowi na otwarcie skarbca odkryc naukowych, które z pewnoscia doprowadza do przeredagowania podreczników poswieconych kometom na kolejne nadchodzace dekady”. Rosetta znajduje sie teraz zaledwie 100 km od powierzchni komety i bedzie nadal stopniowo sie do niej zblizac. W czasie najblizszych szesciu tygodni przemierzy dwie trójkatne trajektorie przed kometa, w odleglosci odpowiednio 100 km i 50 km. Nie zadowalajac sie jednym historycznym wyczynem, zespól ESA rozpocznie w ciagu najblizszych miesiecy koncowe przygotowania do kolejnego wyczynu: ladowania na komecie. Matt Taylor, kierownik naukowy projektu Rosetta z ramienia ESA, podsumowuje: „Po wyladowaniu, Rosetta nadal bedzie towarzyszyc komecie, az do momentu, w którym zajdzie sie najblizej Slonca w sierpniu 2015 r. i jeszcze dluzej, przygladajac sie jej zachowaniu z bliska, aby zapewnic nam unikatowy wglad i obserwacje w czasie rzeczywistym, w to co dzieje sie z kometa, kiedy mknie wokól Slonca”. Wydaje sie, ze podrózy Rosetty jeszcze daleko do zakonczenia! Wiecej informacji: http://www.esa.int/ESAWięcej informacji: http://www.esa.int/ESA