European Commission logo print header

Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-24

Enzym roślinny otwiera przed przemysłem UE nowe możliwości

Partnerzy finansowanego ze środków UE projektu utorowali drogę nowemu enzymowi, który zapowiada ogromne korzyści dla europejskiego przemysłu chemicznego.

Nadrzędnym celem partnerów projektu KYROBIO było poszerzenie zestawu chiralnych związków chemicznych na bazie pojedynczych enancjomerów produkowanych w Europie za pomocą metod biotechnologicznych. Głównym zamierzeniem było umożliwienie przemysłowego zastosowania liaz – klasy enzymów katalizujących, które mogłyby zostać wykorzystane do wielu procesów i zastosowań przemysłowych. W projekcie KYROBIO przyjęto podejście supradyscyplinarne, obejmujące tworzenie enzymów, chemię, biologię molekularną, fermentację i innowacyjne techniki wyodrębniania, aby usunąć wąskie gardła, utrudniające stosowanie nowej technologii. Jednym z kluczowych i obiecujących wyników projektu było odkrycie nowej liazy hydroksynitrylowej (HNL), która doskonale nadaje się do zastosowań przemysłowych. Enzym pochodzi z paproci z rodziny dawaliowatych (Davallia fejeensis). Paprocie i inne rośliny, między innymi drzewa pestkowe i orzechowe, wykorzystują enzym HNL do uwalniania zmagazynowanego w cząsteczkach cyjanowodoru, aby chronić młode pąki przed żerującymi szkodnikami. Partner projektu – Austriackie Centrum Biotechnologii Przemysłowej (ACIB) – użył narzędzia internetowego, które powstało w ramach KYROBIO i odkrył, że enzym paproci nie wykazuje podobieństwa na poziomie sekwencyjnym do żadnego wcześniej poznanego HNL. To niezwykle ważne, gdyż reakcja odwrotna enzymów HNL – enancjomery – są niezwykle przydatne w przemyśle, ponieważ wiążą cyjanek z różnymi cząsteczkami, które nadają się do wykorzystania w wielu praktykach przemysłowych. Jednym z przykładów jest ich zdolność do recyklingu niepożądanych odpadów cyjankowych, powstających w czasie produkcji akrylonitrylu. Akrylonitryl to ważny surowiec, z którego wytwarza się włókno akrylowe, wykorzystywane do produkcji klejów i materiałów włókienniczych. Enzym wyposaża również przemysł w cenne składniki środków farmaceutycznych. Naukowcy pracujący nad projektem są przekonani, że enzym z powodzeniem znajdzie zastosowanie w przemyśle. Wedle ich doniesień jest efektywniejszy i łatwiejszy w obsłudze w porównaniu do wcześniejszych HNL dzięki temu, że jest mały i prosty. Pośród możliwych zastosowań, w których się sprawdzi, wskazują ochronę upraw oraz produkcję repelentów. Centrum ACIB już złożyło wniosek patentowy i prowadzi obecnie negocjacje z potencjalnym partnerem przemysłowym w sprawie komercjalizacji nowego enzymu. To ważny etap, gdyż jednym z zasadniczych celów projektu było doprowadzenie obiecujących kandydatów na związki chemiczne do etapu gotowości rynkowej w ciągu trzech lat od zakończenia prac nad projektem. Prace nad projektem KYROBIO zostały oficjalnie zakończone, niemniej jego partnerzy wnieśli ogromny wkład w wysunięcie przemysłu chemicznego UE na pierwszą linię wydajnej, zrównoważonej i przyjaznej środowisku produkcji. Więcej informacji: witryna projektu KYROBIO