Wiadomości

Article available in the folowing languages:

Brytyjscy naukowcy buduja drukarke zdolna 'drukowac' ludzkie komorki

Leczenie oparzeń lub osób bardzo oszpeconych zostanie zrewolucjonizowane dzięki zbudowaniu przez brytyjskich naukowców drukarki działającej jak drukarki atramentowe, ale zdolnej 'drukować' komórki ludzkie. Zespół badaczy z Uniwersytetu w Manchester twierdzi, że dzięki tej metodzie będzie można drukować tkanki i kości 'na miarę', które będą rosły po prostu po wpisaniu ich wymiarów do komputera. Nowa technika pokonałaby ograniczenia obecnych metod zastępowania tkanek. W obecnych metodach nie ma możliwości wytworzenia dużych tkanek, a naukowcy mają ograniczony wpływ na ostateczny kształt i rozmiar tkanki. Co najważniejsze, nowe metody umożliwiają drukowanie więcej niż jednego rodzaju komórek na raz, tworząc tym samym nadzieje na przeszczepy kości. Dyrektor 'projektu drukarek komórek ludzkich' Brian Derby powiedział: 'Trudno jest chirurgowi zrekonstruować jakiekolwiek skomplikowane oszpecenie twarzy za pomocą tomografii komputerowej, ale dzięki tej technologii możemy zbudować fragment, który będzie dokładnie pasował. Możemy umieścić komórki w każdej zaplanowanej pozycji, aby hodować tkankę lub kość'. 'Używając metod konwencjonalnych jesteśmy w stanie hodować tkanki o grubości kilku milimetrów, co nadaje się do hodowania sztucznej skóry, ale wyhodowanie na przykład chrząstki byłoby przy tych metodach niemożliwe' wyjaśnił profesor Derby. Decydującym przełomem dla zespołu było stworzenie innowacyjnej metody określania z góry rozmiaru i kształtu tkanki lub kości, która miała być wyhodowana. Używając 'drukarek komórkowych' do wielokrotnego drukowania cienkich warstw tkanki jedna na drugiej, naukowcy najpierw tworzą trójwymiarowe struktury znane jako 'matryce tkankowe', które określają kształt zastępczej tkanki podczas jej wzrostu. Co się tyczy samej drukarki, to aby zapewnić przetrwanie komórkom ludzkim przed umieszczeniem ich w drukarce, która działa jak drukarka atramentowa, przechowuje się je w płynie bogatym w składniki odżywcze. Komórki są następnie wysiewane bezpośrednio do struktury podczas jej budowy, więc unika się wszelkiego 'przylepiania', co jest główną wadą obecnie stosowanych metod. Profesor Derby uważa, że odkrycie dokonane przez jego zespół ma w sobie olbrzymi potencjał: 'Można wydrukować matrycę do stworzenia organu w jeden dzień' powiedział.