Wiadomości

Article available in the folowing languages:

Naukowcy brytyjscy wzywaja o dofinansowanie komorek macierzystych jak tylko projekt klonowania otrzyma licencje

Grupa naukowców i przedsiębiorców w Wielkiej Brytanii domaga się stworzenia charytatywnej fundacji wspierającej i promującej narodowe badania nad komórkami macierzystymi. W zarządzie proponowanej fundacji zasiadałyby popularne osobistości, takie jak szef linii lotniczych Virgin Group, Richard Bronson, ekspert do spraw płodności i osobowość w świecie telewizji Robert Winston, prezes Towarzystwa Królewskiego i były doradca naukowy rządu Wielkiej Brytanii Robert May, genetyk i poczytny pisarz profesor Steve Jones. Inicjatorzy wierzą, że narodowej sławy nazwiska pomogą w zwiększeniu podstawowych funduszy. Grupa prowadzi obecnie dyskusje z rządem, aby ustalić w jaki sposób można byłoby powołać taką fundację. Zagadnieniem przewodnim jest kwestia, iż jakiekolwiek nowe środki finansowe uzyskane z fundacji nie zastąpią już istniejących inwestycji. Propozycja zrodziła się w momencie kiedy Wielka Brytania zaczyna tracić swoją pozycję lidera na polu badań komórek macierzystych. Państwo 'było pionierem w tej dziedzinie, teraz zaczyna zostawać w tyle, podczas gdy inni znacznie przyspieszyli tempo prac' powiedział w wywiadzie dla BBC profesor Chris Evans, jeden głównych inicjatorów pomysłu. 'Widzimy wielki przełom w nauce w Chinach, Korei, Japonii i Niemczech; dodatkowo Stany Zjednoczone mają ogromne fundusze'. Wielu naukowców wierzy, że badania nad komórkami macierzystymi to ogromny potencjał. Widzą w tym szansę na stworzenie terapii leczenia obecnie nieuleczalnych chorób, takich jak cukrzyca czy choroba Parkinsona. Tym niemniej, tego typu badania wywołują kontrowersje, zwłaszcza jeśli dotyczą komórek pobranych z embrionów. Anglia ma jedną z najbardziej liberalnych regulacji prawnych dotyczących badań naukowych z wykorzystaniem embrionów. Dobrą ilustracją może być tu decyzja z 8 lutego o przyznaniu funduszy na klonowanie embrionów ludzkich we wczesnym stadium w celu zbadania choroby neuronu ruchowego. Większość projektów badań naukowych nad komórkami macierzystymi wiąże się z tworzeniem sklonowanych embrionów. W ten sposób naukowcy chcą sprawdzić, czy można wyhodować nową tkankę i wykorzystać ją w rekonstruowaniu uszkodzonych części ciała. Ten projekt jest jednak inny. Jeden z czołowych badaczy, profesor Ian Wilmut, któremu światową sławę przyniosła sklonowana owca Dolly, zamiast hodowania zdrowych tkanek chce celowo klonować embriony dotknięte chorobą neuronu ruchowego, pochodzące od pacjentów na nią cierpiących. Angela McNab, szefowa brytyjskiej Rady do spraw Płodności i Embriologii (HFEA), popierając przyznanie dofinansowania dla omawianego projektu, powiedziała: 'Wiemy, że choroba neuronu ruchowego jest chorobą wrodzoną, bardzo poważną. Po dokładnym przeanalizowaniu medycznych, naukowych, prawnych i etycznych aspektów tej aplikacji uznaliśmy, że odpowiednim byłoby przyznanie Instytutowi Roślin rocznej licencji na prowadzenie prac naukowych w tej dziedzinie.' Komórki embrionów będą wykorzystane do badania sposobu, w jaki choroba postępuje a także do testowania nowych leków. Choroba jest powodowana obumieraniem komórek, które kontrolują ruchy w mózgu i rdzeniu kręgowym. Obecnie nie ma na nią lekarstwa. Szacuje się, że na chorobę tę cierpi ok. 100,000 ludzi w Europie i Stanach Zjednoczonych. W Wielkiej Brytanii połowa z nich ma do czternastu miesięcy życia od momentu zdiagnozowania.