Wiadomości

Article available in the folowing languages:

Irlandia buduje nowe centrum badan nanotechnologii

Irlandzki rząd ujawnił szczegóły dotyczące przeznaczenia pierwszego planowo budowanego instytutu badawczego. Nowe Centrum Badań Adaptywnych Nanostruktur (Centre for Research on Adaptive Nanostructures - CRANN), które zostanie otwarte na początku 2006 roku, ma swoją misję 'przesunięcia granic, na których stykają się fizyka, chemia i biologia'. 'Obiekt będzie wyposażony w urządzenia światowej klasy; będzie w nim działać 150 naukowców i będzie miał laboratoria ultra-niskich wibracji [...] które umożliwią wykonywanie niezwykle czułych na drgania pomiarów struktur w nanoskali. Jego mistrzowsko oczyszczone pomieszczenia, z których będą dokładnie wyfiltrowywane nawet cząsteczki kurzu, pozwolą na niezwykle czystą produkcję tych drobniutkich elementów' powiedział Minister Przedsiębiorczości, Handlu i Zatrudnienia, Micheál Martin. W CRANN zainwestowano od roku 2001 sumę 60 milionów euro, z czego 11 milionów przeznaczono na budowę wyspecjalizowanych wolnych od wibracji urządzeń laboratoryjnych. Tego typu laboratoria pozwolą na konstruowanie mikroskopów skaningowych, potrzebnych do uzyskania obrazu topografii i chemii nano-świata, wyjaśnił Martin. Dodał też, że najwyższej jakości sprzęt będzie wytwarzał lub gromadził cząsteczki atomowe i molekularne. Pierwsza faza naukowego programu CRANN będzie koncentrować się na fizyce i chemii materiałowej, nie wyłączając biomolekuł, które mogą być ustrukturalizowane w nanoskali i mogą przyczynić się do stworzenia urządzeń o nowatorskiej funkcjonalności. Cztery główne pola badawcze to: układ styku membrana-ciecz, samoporządkujące się nanostruktury, procesy w nanoskali i spinotronika. 'Jako centrum wspaniałości CRANN będzie zmierzał do przyciągnięcia wybitnych naukowców i partnerów przemysłowych. Centrum stanie się też idealną platformą współpracy irlandzkich naukowców i ich unijnych partnerów. Wierzymy, że nanotechnologia zajmie znaczącą pozycję w nadchodzącym Siódmym Programie Ramowym (7. PR). 'Stworzenie CRANN w najbliższych latach daje Irlandii możliwość nadania nanotechnologii pozycji, jaką w ostatnich dekadach miało dla naszej gospodarki oprogramowanie i sektor farmaceutyczny. To w nano-świecie spodziewamy się nowych odkryć i rozwoju nowych technologii, które prawdopodobnie w nadchodzących dekadach zmienią nasze życie. W dążeniu Irlandii do rozwoju gospodarki opartej na wiedzy niezbędny jest konkurencyjny udział w badaniach na tym polu' przyznał minister. W powstawaniu CRANN współpracują ze sobą: Trinity College Dublin, University College Dublin, University College Cork, korporacja INTEL i kilka irlandzkich wysokotechnologicznych przedsiębiorstw.

Irlandia