polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-01

W ramach projektu 6. PR znaleziono lekarstwo na chorobe SARS

Zdaniem zespołu złożonego z chińskich i europejskich naukowców, lek obecnie wykorzystywany do leczenia schizofrenii jest skuteczny w hamowaniu rozwoju koronawirusa wywołującego zespół ostrej ciężkiej niewydolności oddechowej (SARS). Cinanserin wykorzystywany jest do leczenia wspomnianej choroby psychicznej od 1970 r., a teraz naukowcy z projektu SEPSDA (chińsko-europejski projekt na rzecz diagnostyki zespołu SARS i środków antywirusowych) szóstego programu ramowego (6. PR) odkryli, że jest to gotowy do użycia środek do leczenia choroby SARS. - Cinanserin mógłby być bezpośrednio ordynowany w celu zapobiegania chorobie SARS lub leczenia pacjentów nią dotkniętych, jeśli epidemia powróci - powiedział Peter Kristensen z duńskiego Uniwersytetu w Aarhus. Zespół naukowców z Chin, Danii, Niemiec i Polski przyglądał się 15 lekom, które wykazywały pewną skuteczność w zapobieganiu chorobie SARS, jednak po uważnych badaniach patologicznych wybrał Cinanserin jako jedyny gotowy do użycia lek przeciw temu wirusowi. Pozostałe 14 środków leczniczych będzie poddanych długotrwałym testom na zwierzętach zanim zostanie wykorzystanych do leczenia ludzi, powiedział dr Kristensen. Działanie antywirusowe Cinanserinu zostało ocenione przy użyciu próbek tkanek zawierających wirusa SARS i ujawniło silne właściwości hamujące rozmnażanie się koronawirusa przy nietoksycznych stężeniach leku. - Wyniki te wskazują, że znany od dawna lek Cinanserin jest czynnikiem hamującym reprodukcję koronawirusa SARS, działając prawdopodobnie jako inhibitor proteinazy 3CL - stwierdził dr Kristensen. Zespół SARS, będący nietypowym, wysoce zaraźliwym zapaleniem płuc, został zaobserwowany w 32 krajach w okresie od lutego do czerwca 2003 r. Chorobą zostało zarażonych około 8400 osób i ponad 800 zmarło w jej wyniku. Mimo że SARS został opanowany, naukowcy uważają, że pojawi się ponownie. Zdaniem naukowców z projektu SEPSDA, szybkie przenoszenie się za pośrednictwem aerozoli i wysoka śmiertelność (do 15 procent) powodują, że SARS stanowi potencjalnie globalne zagrożenie. W najbliższych dwóch latach celem projektu SEPSDA będzie znalezienie około 50 chemicznych składników do leczenia zespołu SARS.

Chiny, Niemcy, Dania, Polska