polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

W raporcie zaleca się zmianę ustawy o bioetyce, aby umożliwić klonowanie terapeutyczne i badania nad embrionalnymi komórkami macierzystymi

Francuski deputowany do parlamentu w opublikowanym przez siebie raporcie zaleca złagodzenie procedury wydawania zezwoleń na badania nad embrionalnymi komórkami macierzystymi i klonowaniem w celach terapeutycznych we Francji. Raport został zamówiony przez rząd francuski w ramach przygotowań do nowelizacji krajowej ustawy o bioetyce, przewidzianej na 2009 r. Zgodnie z obecnie obowiązującymi we Francji przepisami prawnymi uchwalonymi w 2004 r., badania nad embrionalnymi komórkami macierzystymi są dozwolone, chociaż wymaga to spełnienia wielu warunków. W fazie doświadczalnej do 2009 r. badacze mogą użyć embriony od par poddających się zapłodnieniu pozaustrojowemu, które nie planują ich wykorzystać i wyraziły na to zgodę. Naukowcy muszą także udowodnić, że badanie "może umożliwić dokonanie poważnych postępów terapeutycznych", których nie da się osiągnąć przy pomocy alternatywnych metod. Propozycje zawarte w projekcie muszą być teraz przedstawione do oceny Krajowej Agencji ds. Biomedycyny (ABM). Dozwolony jest także import embrionalnych komórek macierzystych, jak i przechowywanie ich. Jednak akt prawny z 2004 r. zabrania klonowania w celach terapeutycznych. Opracowany przez Pierre-Louisa Fagnieza raport powstał na podstawie konsultacji z zainteresowanymi stronami, w tym z badaczami, filozofami, politykami, przedstawicielami wyznań religijnych i ekspertami w dziedzinie etyki. Autor raportu przekonuje, że istnieje potrzeba zmiany obowiązującego prawa nie później niż w 2009 r., aby zapewnić, że francuska społeczność naukowa nie pozostanie w tyle w tym obszarze badań. Sugeruje on także, że proces weryfikacji tych przepisów prawnych powinien być prowadzony w sposób ciągły przez francuski parlament, krajową radę społeczno-ekonomiczną i społeczeństwo obywatelskie. W sprawie badań nad komórkami macierzystymi w raporcie podkreślono, że jednakową wagę należy przykładać do badań nad embrionalnymi komórkami macierzystymi i dorosłymi komórkami macierzystymi. "Nie powinno się zaniedbywać badań podstawowych", czytamy w raporcie. Autor sugeruje, że niektóre warunki uzyskiwania zezwoleń na badania nad komórkami macierzystymi powinny być wycofane, a konkretnie konieczność udowadniania, że takie badanie "może umożliwić dokonanie poważnych postępów terapeutycznych". Zniesienie warunku pięcioletniej fazy eksperymentalnej zachęciłoby inne zespoły do inwestowania w badania nad embrionalnymi komórkami macierzystymi, zauważa autor raportu. Tę działalność nadzorowałaby ABM, która, jak stwierdzono w raporcie, jest instytucją o ustalonej renomie i może zagwarantować, że badania w tej dziedzinie prowadzone są zgodnie z prawem. W kwestii klonowania w celach terapeutycznych autor raportu zaleca, by w ustawie o bioetyce dokonać zmiany stosowanej terminologii ze względu na zaniepokojenie opinii publicznej, która często myli je z "klonowaniem w celach reprodukcyjnych". Aby uniknąć nieporozumienia, w raporcie proponuje się terminy "klonowanie niereprodukcyjne" lub "transfer jąder z komórek somatycznych", które lepiej oddają charakter procesu. Jeśli chodzi o wydawanie zezwoleń, autor raportu zaleca, żeby odpowiedzialność za ścisłą kontrolę i monitorowanie tego typu badań powierzyć ABM. Inne zalecenia znajdujące się w raporcie to między innymi zachęcanie do tworzenia banku komórek macierzystych, który zastąpi procedury importu embrionalnych komórek macierzystych, i zwiększenie przejrzystości i zrozumiałości prawa dotyczącego bioetyki. Według Pierre-Louisa Fagnieza, premier Francji Dominique de Villepin, któremu 27 lipca przedłożono raport, popiera jego zalecenia. Raport będzie wkładem w już prowadzone przez rząd prace dotyczące publicznej kampanii informacyjnej, zmierzającej do zwiększenia świadomości na temat kwestii etycznych związanych z rozwojem nauk przyrodniczych, której ogłoszenie spodziewane jest jesienią.