polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Francja wybiera 13 zaawansowanych sieci badawczych

W wyniku zaproszenia do składania wniosków francuski rząd wybrał łącznie 13 zaawansowanych tematycznych sieci badawczych (RTRA), które w sumie otrzymają dofinansowanie w wysokości 200 milionów euro. Utworzenie RTRA to jeden z zbioru środków strukturalnych podejmowanych ostatnio przez rząd w celu skonsolidowania krajowego publicznego sektora badawczego i zapewnienia mu wiodącej pozycji w dziedzinie badań globalnych. Wybrane sieci reprezentują siedem dyscyplin naukowych: matematykę, informatykę, fizykę, chemię, nauki rolnicze, biologię oraz nauki medyczne, społeczne i humanistyczne. Skupiają 670 naukowców z 35 laboratoriów przy uniwersytetach i instytutach badawczych, przy czym członkowie wszystkich sieci mieszczą się w tym samym regionie geograficznym Francji. Dofinansowanie posłuży utworzeniu nowej infrastruktury i pomoże wspomnianym organizacjom w opracowaniu wspólnych strategii badawczych w zakresie nauki i technologii. Celem jest powołanie dostrzeganych na arenie międzynarodowej ośrodków doskonałości, które stworzą fundamenty kadry naukowej i przyciągną najlepszych międzynarodowych naukowców. Sieci RTRA stanowią element niedawno zainicjowanego "Paktu na rzecz badań", którego celem jest modernizacja francuskiego systemu badawczego. Według OECD, w 2005 r. Francja zajęła czwarte miejsce pod względem wydatków na badania i rozwój (B+R), inwestując 0,8 procent PKB w publiczny sektor B+R. Osiągane wyniki nie odzwierciedlają jednak poziomu inwestycji. W rankingach uniwersyteckich jedynie cztery francuskie uniwersytety uzyskały miejsce w pierwszej 100 najlepszych placówek i tylko 5 procent światowych publikacji naukowych powstaje we Francji. Niektórzy sugerują, że rezultaty odzwierciedlają biurokratyczny i fragmentaryczny charakter francuskich badań publicznych. Oprócz zwiększenia publicznych inwestycji na rzecz B+R o 1 miliard euro rocznie w okresie kolejnych trzech lat, Pakt spowodował zapoczątkowanie szeregu reform strukturalnych, które według rządu, zachęcą podmioty do szerszego podejmowania strategicznej współpracy i zapewnią efektywne wykorzystanie środków. Reformy obejmują: - powołanie Rady ds. Nauki i Technologii stanowiącej ciało doradcze prezydenta w zakresie strategii badawczej; - Agencję Oceny Badań, aby zagwarantować lepszym naukowcom pozyskiwanie większej ilości środków finansowych; - wprowadzenie większej elastyczności do kariery badawczej wraz z zapewnieniem premii dla "gwiazd nauki" oraz możliwości przenoszenia się pomiędzy placówkami uniwersyteckimi, publicznymi organizacjami badawczymi i przemysłem; - zwiększenie stypendiów doktoranckich i wprowadzenie nowego rodzaju kontraktu, który ma zachęcić prywatny sektor do zatrudniania doktorów; - unowocześnienie zasad księgowania w celu zmniejszenia administracyjnych obciążeń naukowców; - finansowanie klastrów konkurencyjności obejmujących laboratoria publiczne i sektor prywatny; - stworzenie zachęt do nawiązania współpracy między uniwersytetami a lokalnymi publicznymi laboratoriami badawczymi w ramach klastrów szkolnictwa wyższego.