CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Europejska Agencja Kosmiczna przedłuża misje na Marsa i Wenus

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) ogłosiła, że zamierza kontynuować swoje misje badawcze na dwie najbliższe Ziemi planety - Marsa i Wenus - do maja 2009 r. Decyzję podjęła komisja ds. programu naukowego ESA, uzasadniając swój krok potrzebą uznania dla niezwykłej spuścizny, którą zapewniają satelity Mars Express i Venus Express przyszłym pokoleniom naukowców. Agencja kosmiczna dodała, że obie misje umożliwiły dokonanie zdumiewającej liczby odkryć naukowych najwyższej jakości. Dotychczasowe osiągnięcia misji Mars Express to między innymi pierwsze podpowierzchniowe sondowanie radarowe innej planety oraz pierwsze wszechstronne badanie składu mineralogicznego powierzchni planety. Misja Venus Express, która dotychczas wykorzystała połowę planowanego nominalnego czasu jej trwania, odkryła zjawiska, których nigdy dotąd nie obserwowano tak szczegółowo. Jednym z nich jest ogromny "dwuoki" wir atmosferyczny na południowym biegunie Wenus i jego trójwymiarowa struktura. Satelitę Mars Express wystrzelono 2 czerwca 2003 r.; na Marsa dotarł sześć miesięcy później. Satelitę Venus Express wystrzelono 9 listopada 2005 r. a dotarł on do celu po pięciomiesięcznej podróży.