polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

RPA określa zamierzenia dotyczące 7PR

Podczas wydarzenia poświęconego południowoafrykańskiej nauce i technologii, które odbyło się w dniu 16 kwietnia w Brukseli, przedstawiciele Republiki Południowej Afryki przedstawili zamierzenia dotyczące udziału w siódmym programie ramowym (7PR). Od czasu podpisania umowy o współpracy naukowo-technicznej między RPA i UE dziesięć lat temu, w RPA usilnie pracowano nad zachęcaniem swoich naukowców do nawiązywania współpracy z partnerami europejskimi. Udział PRA w czwartym i piątym programie ramowym ograniczał się głównie do obszarów takich jak środowisko naturalne, żywność, rolnictwo oraz biotechnologia i zdrowie. Podczas 6. PR uruchomiono jednak ESASTAP (Europejsko-południowoafrykański program rozwoju badań naukowo-technicznych). ESASTAP, finansowany przez UE w ramach 6. PR i prowadzony przez południowoafrykański Departament Nauki i Technologii (DST), jest platformą rozwoju partnerstw RPA-UE. W ramach programu, obok zapewniania badaczom informacji, udziela się również naukowcom południowoafrykańskim pomocy praktycznej. Na przykład instrument finansowania zalążkowego służy do pokrywania części kosztów ponoszonych w fazie przygotowania wniosku w sprawie projektu, takich jak koszty podróży do Europy w celu odbycia spotkań z potencjalnymi partnerami. Środki przeznaczone na wspólne inwestycje można wykorzystać do pokrycia deficytu w przydziałach środków finansowych na niektóre projekty UE. - ESASTAP spowodował zwiększenie naszego udziału w 6. PR - zauważył podczas wydarzenia brukselskiego Mmboneni Muofhe reprezentujący krajowy Departament Nauki i Technologii. Dzięki programowi ESASTAP udział RPA w projektach gwałtownie rośnie. W ramach 6. PR ponad 100 południowoafrykańskich partnerów uczestniczyło w projektach UE, w tym w inicjatywach dotyczących technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK), nanotechnologii, przemysłu lotniczego i kosmonautycznego oraz nauk społecznych. Teraz RPA zdecydowanie stawia sobie za cel 7PR. Przeszkolono personel krajowych punktów kontaktowych (KPK), a zespół ESASTAP zabiega o to, by udział Afryki Południowej w nowym programie był większy niż kiedykolwiek. - Zostawcie miejsce dla naszego partnerstwa w 7PR - powiedział Muothe. - W minionych 10 latach zdobyliśmy spore doświadczenie. Między innymi stwierdziliśmy, że nazbyt często naukowcy europejscy nie wiedzą o południowoafrykańskiej doskonałości naukowowej w wielu dziedzinach. Aby przełamać tę barierę nieświadomości, w witrynie internetowej ESASTAP pod zakładką "Summary of Intended Participation FP7 (SIP)" zamieszczono informacje o planowanym udziale południowoafrykańskich naukowców w 7PR. - Z podanych tam informacji można się dowiedzieć o konkretnych obszarach tematycznych oraz o osobach, które się nimi zajmują w RPA - wyjaśnił Muothe. Chociaż w 6. PR odnotowano rozszerzenie uczestnictwa na nowe obszary tematyczne, RPA jest bardzo zainteresowana, by jej badacze zajęli się dziedzinami, w których udział ten wciąż pozostaje niski, takich jak energia, Euratom, mobilność, transport, bezpieczeństwo i przestrzeń kosmiczna. Na pytanie, co powiedziałby badaczowi europejskiemu rozważającemu ewentualną współpracę z naukowcami z Afryki Południowej, Dhesigen Naidoo, zastępca dyrektora generalnego Departamentu Nauki i Technologii udzielił jednoznacznej odpowiedzi: - Jednym z czynników jest to, że mamy bardzo dobrą bazę naukową - nie jest ona wielka, lecz zdecydowanie doskonała - powiedział w rozmowie z CORDIS Wiadomości. - Po drugie, dysponujemy pewnymi atutami wynikającymi z położenia geograficznego, takimi jak różnorodność biologiczna, uprzywilejowana lokalizacja z punktu widzenia badań astronomicznych bądź też platforma paleontologiczna. Odpowiedników tego wszystkiego próżno szukać w innych miejscach na świecie. Trzecią zaletą jest to, że w Afryce Południowej istnieje ogromny kapitał poparcia politycznego dla rozwoju nauki i technologii. - Ponadto wydaje nam się, że jesteśmy sympatycznymi ludźmi - dodał z uśmiechem.

Republika Południowej Afryki