CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Rola białka SUMO w walce z nadpobudliwością komórek nerwowych

Naukowcy odkryli, że małe białko o nazwie SUMO (Small Ubiquitin-related Modifier) ułatwia kontrolę pobudliwości naszych komórek mózgowych. Badacze mają nadzieję, że ich odkrycia doprowadzą do opracowania nowych metod leczenia takich chorób, jak padaczka czy schizofrenia. Wyniki badania, finansowanego częściowo przez UE z środków szóstego programu ramowego (6. PR), opublikowano w wydaniu internetowym czasopisma "Nature". Synapsy, miejsca komunikacji pomiędzy milionami komórek nerwowych ludzkiego mózgu, służą do przekazywania drogą chemiczną informacji z jednej komórki do drugiej za pośrednictwem białek receptorowych. W zdrowym mózgu synapsy kontrolują ilość przekazywanej informacji, natomiast synapsy w mózgu pacjenta cierpiącego na przykład na padaczkę, przekazują nadmierną ilość informacji, czego skutkiem jest nadpobudliwość komórek. Ważną rolę w regulowaniu ilości przekazywanych informacji odgrywają tzw. receptory kainowe. W chwili przesyłania impulsu z jednej komórki nerwowej do drugiej mogą one modyfikować ilość związku chemicznego uwalnianego w synapsie, podczas gdy receptory komórki odbierającej przyczyniają się do szybkiego przekazania impulsu. Badacze odkryli, że kiedy receptor kainowy odbiera sygnał chemiczny, białko SUMO przytwierdza się do niego i wyciąga go z synapsy, dzięki czemu receptor ten nie otrzymuje informacji, a komórka jest mniej pobudliwa. - Badania te są ważne, ponieważ otwierają nowe perspektywy i umożliwiają lepsze poznanie sposobu regulowania przepływu informacji pomiędzy komórkami mózgowymi - powiedział profesor Jeremy Henley z Uniwersytetu w Bristolu. - Nie można wykluczyć, że zwiększenie ilości białka SUMO przytwierdzającego się do receptorów kainowych - co prowadziłoby do obniżenia intensywności komunikacji pomiędzy komórkami i zapobiegałoby ich nadpobudliwości- stanie się metodą leczenia padaczki.