polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Ocena bezpieczeństwa pokarmów dla niemowląt celem nowego projektu UE

Podczas realizacji nowego projektu finansowanego przez UE zbadany zostanie wpływ substancji chemicznych obecnych w produkowanych komercyjnie pokarmach dla niemowląt na zdrowie noworodków. Zainicjowany przez niemieckie Krajowe Centrum Badań Środowiska Naturalnego i Zdrowia (GSF) projekt o nazwie Babyfood będzie skoncentrowany przede wszystkim na substancjach chemicznych, które oddziałują na układ hormonalny. Coraz więcej dzieci nie jest karmionych piersią w ogóle lub tylko przez krótki okres. Zamiast tego dzieci te są karmione przemysłowo wytwarzanym mlekiem lub pokarmami stałymi dla niemowląt, takimi jak warzywne purée. Jednak nadal niejasny jest wpływ substancji chemicznych obecnych w tych produktach na zdrowie dzieci. - Substancje chemiczne występujące w komercyjnie produkowanych pokarmach dla niemowląt wywierają większy wpływ na wciąż embrionalną tkankę rosnącego dziecka niż na tkankę osoby dorosłej, która już nie rośnie - wyjaśnił Karl-Werner Schramm z GSF. - Ze względu na fakt, iż u niemowląt układ nerwowy, oddechowy i organy rozrodcze nie są w pełni rozwinięte, trudniejsze jest pozbywanie się substancji toksycznych. Ponadto dzieci łatwiej niż dorośli przyswajają z pokarmów substancje szkodliwe dla zdrowia. Badania wskazują, że nawet bardzo niskie poziomy substancji chemicznych w pokarmach mogą oddziaływać na układ hormonalny człowieka. Dzieje się tak ze względu na to, że substancje chemiczne naśladują ludzkie hormony i reagują z receptorami w naszych komórkach. Jeżeli receptory te są pobudzane przez zewnętrzne substancje chemiczne, może to doprowadzić do długotrwałych problemów zdrowotnych. W ramach projektu Babyfood naukowcy opracują badania, które pozwolą analizować poziom substancji chemicznych, takich jak kadm, dioksyny i polichlorowane bifenyle (PCB). Testy będą przeprowadzane w celu ustalenia, w jaki sposób receptory w naszych komórkach reagują na "chemiczny koktajl" we krwi. - Istnieją dowody, że kadm i pestycydy wywierają wpływ na receptory estrogenów, natomiast dioksyny i PCB przyczepiają się do receptora, co wywołuje niszczący stres oksydacyjny w komórce - powiedział dr Schramm. Zbadane będą trzy rodzaje pokarmu dla niemowląt (normalne mleko dla niemowląt, mleko sojowe i hipoalergiczne). Następnie naukowcy opracują ocenę ryzyka dotyczącą tych rodzajów pokarmów. Produkty będą badane w grupach, dlatego ocenie nie będą poddawane określone marki, ale naukowcy zamierzają opracować zalecenia dotyczące najlepszego rodzaju pokarmu, jaki można podawać dzieciom podczas pierwszych dziewięciu miesięcy życia. Projekt Babyfood jest realizowany w ramach sieci doskonałości CASCADE skupiającej ponad 20 grup roboczych z dziewięciu krajów i mającej koordynować i integrować badania dotyczące substancji chemicznych w żywności. CASCADE jest finansowana ze środków obszaru tematycznego "jakość i bezpieczeństwo żywności" szóstego programu ramowego.