polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Naukowcy wyizolowali nową rodzinę genów niezbędnych do rozwoju embrionów

Naukowcy z Uniwersytetu w Kopenhadze (Dania) odkryli nową rodzinę genów mających zasadnicze znaczenie dla rozwoju embrionalnego. W sierpniowym numerze czasopisma "Nature" naukowcy opisują, w jaki sposób rodzina genów UTX-JMJD3 kontroluje ekspresję genów niezbędnych do utrzymania i różnicowania komórek macierzystych. Embrionalne komórki macierzyste są pluripotentne. Oznacza to, że oprócz zdolności do dzielenia się i wytwarzania większej liczby komórek macierzystych mają również zdolność do wytwarzania innych, bardziej wyspecjalizowanych rodzajów komórek. Wciąż niezbyt dobrze rozumiemy wysoce wyspecjalizowany proces zwany różnicowaniem, jednak ta informacja ma zasadnicze znaczenie dla naukowców, którzy chcieliby programować w laboratorium komórki macierzyste i przekształcać je w różne rodzaje komórek. Takie prace byłyby pomocne w modelowaniu chorób, testowaniu nowych leków, a nawet w leczeniu chorób. W swoim badaniu naukowcy przyglądający się komórkom macierzystym ludzi i myszy zidentyfikowali nową rodzinę genów, która poprzez modyfikację ekspresji genów ma zasadnicze znaczenie w regulacji procesu różnicowania. Nowe odkrycia są zgodne z kilkoma niedawnymi publikacjami, które potwierdzają opinię, że różnicowanie może nie być procesem całkowicie "jednokierunkowym". Ich autorzy sugerują natomiast, że różnicowanie może mieć wpływ na zastosowanie komórek macierzystych do leczenia różnych chorób genetycznych, takich jak rak i choroba Alzheimera. Zespół, któremu przewodził profesor Kristian Helin, przeprowadził badanie w nowo powstałym Centrum Epigenetyki przy Centrum Badań i Innowacji Biotechnologicznych (BRIC) Uniwersytetu w Kopenhadze. Prace odbywały się we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu w Edynburgu oraz Instytutu Naukowego Weizmanna (Izrael). Epigenetyka to dynamicznie rozwijająca się dziedzina badań w obrębie biomedycyny i biotechnologii. Finansowana ze środków unijnych sieć doskonałości Epigenome jest obok Centrum Epigenetyki inną nową inicjatywą w tym obszarze.

Dania, Irlandia, Zjednoczone Królestwo