polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Badanie sugeruje, że Arktyka była kiedyś gorącym regionem

Badacze z Uniwersytetu w Southampton odkryli w próbkach osadów pobranych w Arktyce, a dokładniej na obszarze Spitsbergenu (Norwegia), tropikalny plankton i skamieniałe liście typowe dla współczesnych klimatów subtropikalnych. Odkrycia te są kolejnymi dowodami na to, że w wysokiej Arktyce panował znacznie cieplejszy klimat w okresie paleoceńsko-eoceńskiego maksimum termicznego (PETM) około 55 milionów lat temu. Temperatury na archipelagu Svalbard położonym wysoko w obrębie arktycznego koła podbiegunowego mogły w tym okresie dochodzić nawet do 25 stopni. Osady na Spitsbergenie, największej wyspie archipelagu, zachowały ciągły zapis historii sięgającej od 65 do 33 milionów lat wstecz, dlatego region ten jest tak ważny w przypadku badania zmian klimatycznych. W ciągu tego czasu warunki cieplarniane ustąpiły ochłodzeniu. - Zrozumienie paleośrodowisk z epizodami cieplarnianymi ma podstawowe znaczenie dla badania potencjalnych skutków zachodzących obecnie zmian klimatu - wyjaśnił dr Ian Harding z wydziału nauk o oceanach i Ziemi na Uniwersytecie w Southampton. Ekspedycja, dzięki której uzyskano te wyniki, została zorganizowana w ramach projektu dotyczącego paleoarktycznych klimatów i środowisk (pACE), sponsorowanego przez Ogólnoświatową Sieć Uniwersytetów (WUN), będącą partnerstwem skupiającym 17 zorientowanych na badania uniwersytetów z Europy, Ameryki Północnej, Azji Południowo-Wschodniej i Australii. Uczestniczyło w niej 18 naukowców i dziewięciu absolwentów z Southampton, stanu Pensylwania, Oslo, Utrechtu, Leeds i Sheffield. - Prowadząc badania w Arktyce grupa naukowców korzystała ze szczegółowych wyjaśnień zapewnianych przez ekspertów z wielu różnych dziedzin badawczych dotyczących najważniejszych cech zmian geologicznych - powiedział dr Harding. - Możliwość porównania tych obserwacji i interpretacji z odkryciami innych uczestników ekspedycji w różnych obszarach geograficznych i różnych okresach geologicznych była bezcenna. Można to było osiągnąć jedynie poprzez współpracę międzynarodowej grupy ekspertów. Jak dodaje, doświadczenie to było szczególnie cenne dla studentów. Partnerzy projektu pACE mają nadzieję pomóc opracować główny międzynarodowy, wielodyscyplinarny program badawczy na przyszłość. - Cała masa różnych organizacji stara się opracować programy badań nad zmianami klimatycznymi, w szczególności w Arktyce. Jednak prawie w ogóle nie ma źródeł finansowania, które zapewniałyby wsparcie dla stworzenia spójnego międzynarodowego podejścia do tego problemu - stwierdził David Pilsbury, dyrektor naczelny WUF. - Program pACE WUN ma na celu nie tylko opracowanie nowego programu badań, ale także utworzenie nowej kadry młodych badaczy posiadających umiejętności umożliwiające im wykraczanie poza granice jednej dyscypliny naukowej, ponieważ w przeciwnym razie zdobywana wiedza na temat Ziemi może wywierać ograniczone skutki. Na kolejnym etapie zaangażowani badacze będą nie tylko omawiać wstępne analizy pobranych dotychczas próbek, ale podejmą również próbę opracowania harmonogramu badań umożliwiającego lepsze poznanie roślinności, oceanów, klimatu i atmosfery w Arktyce w kontekście zachodzących w przeszłości zmian klimatu.