polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Naukowcy obserwują różnice w połączeniach neuronów

Zespół brytyjskich naukowców zaobserwował, w jaki sposób połączone są komórki nerwowe lewej i prawej strony w części mózgu nazywanej uzdeczką (habenula). Oczekuje się, że finansowane częściowo przez UE badanie rzuci więcej światła na temat wpływu asymetrii mózgowej na nasze zachowania poznawcze, emocjonalne i społeczne. Mózg człowieka tworzą dwie półkule, lewa i prawa, które połączone są ze sobą masą włókien nerwowych przekazujących w obydwu kierunkach "komunikaty". Prawa półkula mózgu odpowiedzialna jest głównie za emocje, natomiast lewa zawiaduje bardziej analitycznymi zadaniami, jak procesy mowy. Dotychczas jednak nie wiadomo było wiele na temat układów połączeń pojedynczych komórek nerwowych oraz ich wpływu na takie procesy. "Oczywiste jest to, że półkule lewa i prawa przetwarzają różnego typu informacje, natomiast prawie nic nie wiadomo o odpowiedzialnych za to różnicach na poziomie połączeń nerwowych mózgu" - mówi prof. Stephen Wilson z University College London. "Jedna możliwość jest taka, że w prawej i lewej części znajdują się zupełnie różnego typu neurony. Według alternatywnej opcji, obie części mogą być zbudowane z takich samych klocków, tyle że różnie poukładanych". W celu zgłębienia problemu prof. Wilson badał z zespołem naukowców komórki nerwowe lewej i prawej strony w części mózgu nazywanej uzdeczką (habenula). Posługując się metodą elektroporacji ogniskowej w celu ekspresji zielonego białka fluoryzującego (GFP) w indywidualnych neuronach lub niewielkich grupach neuronów uzdeczki, naukowcy uzyskali wizualizację pełnej morfologii takich komórek w nienaruszonym mózgu. Zauważyli dwa rodzaje neuronu uzdeczki, przy czym oba można znaleźć zarówno w lewej, jak i w prawej części. Większość komórek w lewej części ma aksony spiralne lub włókna nerwowe w kształcie zamkniętej korony, natomiast takich neuronów nie spotyka się często w prawej części. Większość komórek z prawej strony mózgu tworzy płaskie kształty spiralne, które z kolei rzadko występują z lewej strony. "Podobnie jak inżynier, który takie same elementy elektroniczne łączy w różne obwody, lewa i prawa półkula korzystają z tych samych typów neuronów, które jednak są różnie połączone" - tłumaczy Isaac Bianco, jeden uczestniczących w badaniu z naukowców. Zarówno lewy, jak i prawy obwód nerwowy w uzdeczce łączą się z tą samą częścią mózgu, a naukowcy ustalili, że może ona łączyć sygnały napływające z lewej i prawej strony lub przetwarzać je niezależnie. "Mimo że struktury językowe przetwarzane są w przeważającej mierze w lewej półkuli mózgu, ludzie mówiąc nie posługują się tylko połową ust. Mózg musi zawierać obwody, które pobierają informacje z lewej lub prawej półkul, a następnie wysyłają je do celów po obu stronach ciała" - mówi prof. Wilson. Badanie opublikowane w oferowanym na zasadach wolnego dostępu czasopiśmie Neural Development stanowi element większego, finansowanego przez UE projektu Evolution and development of cognitive, behavioural and neural lateralisation - EDCBNL ("Ewolucja i rozwój lateralizacji poznawczej, behawioralnej i nerwowej"). Celem projektu jest wzbogacenie wiedzy na temat wpływu asymetrii mózgowej na zachowania poznawcze i społeczne.