polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Europejscy naukowcy odkrywają nowe geny odpowiedzialne za raka

Zespół europejskich naukowców zidentyfikował kilkaset genów odpowiedzialnych za powstawanie nowotworów. Badając DNA ponad 500 chłoniaków - nowotworów komórek limfatycznych - naukowcy odkryli 10.806 mutacji. Wyniki badania opublikowano niedawno na łamach czasopisma "Cell". Dowodzą one, że w powstawaniu nowotworów u myszy uczestniczy 350 regionów genomu. Według naukowców 50 takich regionów odpowiada genom odgrywającym rolę w tworzeniu komórek nowotworowych u ludzi, natomiast pozostałe 300 to regiony nowe. Uczestnicy konsorcjum pod kierownictwem Holenderskiego Instytutu Onkologicznego - NKI (Nederlands Kanker Instituut) i brytyjskiego Wellcome Trust Sanger Institute wygenerowali mutacje w genach nowotworowych przy pomocy wirusa białaczki mysiej (MLV). Wirus ten atakuje białe ciałka krwi i powoduje tworzenie się nowotworów złośliwych zwanych chłoniakami. "Uważa się powszechnie, że nowotwory u ludzi powstają wskutek stopniowej akumulacji mutacji powodujących przerwanie genów komórki, a wirus naśladuje ten proces wbudowując się w mysi genom" - mówi dr David Adams z Wellcome Trust Sanger Institute, główny autor badania. "Wirus pełni funkcję znacznika, pozwalając nam ustalić, w którym miejscu zintegrował się i który gen lub geny zostały przerwane". "Dzięki ustaleniu średnio 20 mutacji każdego z 500 nowotworów nie tylko odkryliśmy wiele nowych genów nowotworowych, ale dowiedzieliśmy się, które geny w komórce wspólnie przekształcają ją w chłoniaka" - tłumaczy współautor badania dr Jaap Kool z NKI. Według naukowców gospodarzami mutacji stwierdzonych u zakażonych myszy były geny p53 i p19. Gen p53 posiada szereg mechanizmów przeciwnowotworowych, między innymi potrafi aktywować białka reperujące DNA w przypadku jego uszkodzenia. Poprzednie badania wykazały, że w przypadku mutacji p53 gen ten przyczynia się do zmiany zdrowych komórek w komórki nowotworowe wyłączając geny zatrzymujące proliferację nowych komórek. Gen p19 ma zasadnicze znaczenie, ponieważ zapobiega rozpadowi białka genu p53. Organizm może zatem wyhamować wzrost komórek i zatrzymać proces tworzenia się nowotworu. W ramach najnowszego badania naukowcy zidentyfikowali obszerny zbiór genów uczestniczących w powstawaniu nowotworów, których nie udało się zaobserwować w innych badaniach. Przykładem takich genów są geny zdolne do wyhamowania procesu tworzenia się nowotworu. Ludzkie komórki nowotworowe często zawierają wiele mutacji, które nie biorą udziału w tworzeniu się nowotworu, lecz wytwarzane są w wyniku nasilenia mutacji w komórkach nowotworowych, pełniąc przy tym rolę "pasażerów". Wyzwaniem, przed jakim stoją badania nad genami nowotworowymi człowieka jest więc ustalenie mutacji "kierowców" i "pasażerów" - uważają naukowcy. "Zaletą naszego systemu u myszy jest to, że w przeciwieństwie do nowotworów ludzkich, obejmujących zwykle wiele różnego rodzaju zmian genetycznych, łatwo zidentyfikować i zbadać można mutacje przyczynowe wywołujące nowotwory u tych zwierząt" - wyjaśnia dr Adams. "Badania te mają charakter uzupełniający i wzbogacają analizę nowotworów człowieka". W badaniu wykorzystano wysokowydajne sekwencjonowanie oraz zasoby obliczeniowe, jakimi dysponuje Sanger Institute. Przy pomocy tych środków naukowcy mogli zidentyfikować u myszy nowe, potencjalne geny nowotworowe. Następnie porównali swoje dane z obejmującym cały genom zbiorem danych o nowotworach człowieka, stworzonym w Sanger Institute w ramach projektu Cancer Genome . Poprzez tę pracę naukowcom udało się rzucić pewne światło na duże znaczenie, jakie zidentyfikowane geny mogą mieć w powstawaniu nowotworów u ludzi.

Niderlandy, Zjednoczone Królestwo