polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Naukowcy odkrywają nowy gen związany z rakiem

Naukowcy europejscy odkryli nowy gen, który odgrywa kluczową rolę w ochronie organizmu przed rakiem. Odkrycie, opublikowane w czasopiśmie Molecular Cell, rzuca nowe światło na to, jak powstają różne nowotwory, i może ostatecznie doprowadzić do opracowania nowych metod leczenia choroby. Gen p53 jest przedmiotem intensywnych badań naukowców zajmujących się chorobą nowotworową; gdy uszkodzeniu ulegnie DNA komórki, p53 wytwarza białko, które odpowiada za to, że komórka albo naprawia uszkodzenie, albo ulega obumarciu. Ale jeżeli sam gen p53 jest uszkodzony, wówczas osłabione komórki mogą się dzielić bez ograniczeń, prowadząc do choroby nowotworowej. Tak naprawdę uszkodzenie p53 występuje w około połowie wszystkich nowotworów, co czyni go najbardziej powszechnym zmutowanym genem w chorobie nowotworowej człowieka. Jednak w wielu przypadkach nowotworów gen p53 wydaje się zupełnie zdrowy, dlatego naukowcy podejrzewają, że w takich przypadkach funkcja p53 musi być osłabiona przez jakiś inny mechanizm. W tym najnowszym badaniu naukowcy z Hiszpanii i Szwecji zidentyfikowali nowy gen, który nazwali Wrap53 i który, jak się wydaje, reguluje aktywność p53. Według naukowców Wrap53 wytwarza molekułę "antysens RNA", która jest potrzebna do produkcji białka p53. Zasadniczo, jeżeli zablokowany jest gen Wrap53, ograniczona jest też produkcja p53. Innymi słowy, uszkodzenie Wrap53 może pośrednio przyczyniać się do powstania nowotworu poprzez uniemożliwienie wytwarzania białka p53. "Mutacje w genie p53 są przyczyną około połowy wszystkich przypadków raka" - zauważyła Marianne Farnebo z Instytutu Karolinska w Szwecji. "W pozostałej połowie przypadków p53 ulega unieruchomieniu prawdopodobnie na inne sposoby, takie jak uszkodzenie Wrap53, skutkujące wstrzymaniem produkcji białka p53". Naukowcy sugerują przeanalizowanie statusu Wrap53 w biopsjach nowotworów. "To jasne, że Wrap53 dodaje kolejny poziom złożoności do regulacji p53", wnioskują naukowcy. "Dalsze badania nad Wrap53 mogą przyczynić się do pełniejszego zrozumienia regulacji p53 w różnych procesach fizjologicznych, jak również w trakcie rozwoju nowotworu i mogą w konsekwencji otworzyć nowe drogi dla interwencji terapeutycznej w przypadku nowotworu". Badania przyczyniają się również do naszego zrozumienia tego, jak antysens RNA reguluje aktywność genów. W tym przypadku, Wrap53 wydaje się mieć wpływ na produkcję białka p53 poprzez interakcję z p53 mRNA (informacyjny RNA). mRNA stanowi etap pośredni w produkcji białek. Gdy interakcja pomiędzy Wrap53 a p53 mRNA została zablokowana, produkcja białka p53 została przerwana. "Przynajmniej 20 procent wszystkich genów może być regulowanych przez antysens RNA, czyniąc go potencjalnie bardzo powszechnym mechanizmem kontroli" - powiedziała dr Farnebo. "Ale trudno jest pokazać, że antysens RNA naprawdę spełnia ważne funkcje w organizmie, tak jak udało się to nam w tych badaniach".

Hiszpania, Szwecja