polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Brązowe karły odrębną klasą ciał niebieskich

Naukowcy z niemieckiego Uniwersytetu w Bonn ustalili, że brązowe karły - ciała niebieskie, których pochodzenie stanowi przedmiot dyskusji - stanowią klasą odrębną od gwiazd i planet. Dotychczas brązowe karły uważano za bardzo małych rozmiarów, chłodne gwiazdy. Tymczasem w ramach najnowszego badania Ingo Thies i Pavel Kroupa z Argelander-Institut für Astronomie wykazali, że usunięcie brązowych karłów z kategorii gwiazd rozwiązuje tyle problemów teoretycznych i matematycznych, że należy je uznać za obiekty zasadniczo odmienne. Określenie "brązowego karła" wymyśliła w latach 70. ubiegłego wieku Jill Tarter na oznaczenie najciemniejszych gwiazd o najmniejszej masie. W przeciwieństwie do pozostałych gwiazd, w brązowych karłach, których masa mieści się w przedziale 1-8% masy Słońca, nie zachodzą będące źródłem energii reakcje syntezy wodoru. Podczas gdy gwiazdy często występują w układach podwójnych, w których wzajemna odległość obu obiektów może być bardzo mała lub bardzo duża, brązowe karły w parach są raczej bardzo blisko siebie. Nie występują też w układzie z innymi rodzajami gwiazd, co z kolei nie odpowiada klasycznemu modelowi powstawania gwiazd. Pochodzenie brązowych karłów stanowi przedmiot gorących dyskusji. Powszechnie uważa się, że powstają one podobnie jak gwiazdy, lub, jak gwiazdy o bardzo małej masie (VLMS), stanowią odrzut z procesu formowania się gwiazd wielokrotnych (np. w układzie trzech gwiazd embrionalnych wzajemne przyciąganie się mas powoduje, że najlżejszy obiekt zostaje wyrzucony poza układ). Mogą one również powstawać w zewnętrznych regionach większej formacji gwiezdnej, a następnie ulec oddzieleniu. Zachowanie się brązowych karłów w układach podwójnych, to, że nigdy nie występują w parze z innym rodzajem gwiazd, a także ich bardzo niska temperatura i masa daje wystarczające powody do tego, by zweryfikować dotychczasową klasyfikację tych ciał niebieskich. Ingo Thies wspólnie z prof. Kroupą wysunęli hipotezę, że brązowe karły stanowią odrębną populację i wykazali, że matematyczne modele "kojarzenia się" innych gwiazd-karłów dają spójniejsze wyniki, jeżeli z równania wykluczone zostanie zachowanie brązowych karłów. Naukowcy stwierdzili, że: "nieuniknione jest opracowanie specjalnych reguł matematycznych dla brązowych karłów" oraz że "gwiazdy i brązowe karły należy opisywać odrębnie". Badanie pokazuje, że zachowanie i struktura brązowych karłów są zbyt trudne do uwzględnienia w scenariuszu formacji analogicznym do gwiezdnego, oraz że brązowe karły i gwiazdy o bardzo małej masie muszą mieć inną historię niż pozostałe gwiazdy. Oznaczałoby to, że podobnie jak planety, brązowe karły pojawiają się przy narodzinach gwiazd i stanowią niezależną klasę ciał niebieskich.