polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Wedle badań spożycie białek stanowi klucz do kontroli wagi

Spożycie białek to po diecie najważniejszy czynnik w utrzymaniu odpowiedniej wagi według badań sfinansowanych ze środków unijnych a prowadzonych przez Uniwersytet Kopenhaski w Danii. Wyniki badań są owocem projektu Diogenes (Dieta, otyłość i geny), sfinansowanego na kwotę 14,5 mln EUR z tematu "Jakość i bezpieczeństwo żywności" Szóstego Programu Ramowego (6PR). Celem sześciomiesięcznych badań było opracowanie metod zapobiegania otyłości, przede wszystkim poprzez dietę. Naukowcy przebadali 548 osób dorosłych z nadwagą lub otyłych w 8 krajach: Bułgaria, Czechy, Dania, Grecja, Hiszpania, Holandia, Niemcy i Wielka Brytania. Wszyscy dorośli, biorący udział w badaniach, przeszli ośmiotygodniowy program odchudzający oparty na niskoenergetycznej diecie o stałym poziomie. Następnie zostali zakwalifikowani do jednej z pięciu grup dietetycznych. Diety różniły się pod względem zawartości węglowodanów, białek i indeksu glikemicznego (GI). Wyniki pokazały, że osobom na diecie o wyższej zawartości białek udało się utrzymać wagę uzyskaną w czasie ośmiotygodniowego programu odchudzającego. "Spożycie białek stanowi klucz do skutecznego utrzymania wagi po odchudzeniu" - powiedział profesor Arne Astrup z Uniwersytetu Kopenhaskiego, koordynator projektu Diogenes. "Biorąc pod uwagę wszystkie 8 ośrodków i wyniki 548 osób dorosłych jesteśmy w stanie stwierdzić, że badani z grupy [do której zostali przydzieleni losowo] na diecie z wyższą zawartością białek po utracie wagi byli w stanie ją najskuteczniej utrzymać. Niektórzy badani z grupy [do której zostali przydzieleni losowo] na diecie z niższym GI również odnotowali pewien sukces w utrzymaniu wagi lecz mniej wyraźny niż osoby z grupy na diecie o wyższej zawartości białek." W wielu nowoczesnych dietach pojawia się twierdzenie, że spożywanie większej ilości białek stanowi klucz do utraty wagi, a wyniki badań potwierdzają to. Zdaniem naukowców, spożywanie większej ilości białka bardziej intensyfikuje uczucie sytości aniżeli spożywanie tłuszczów i węglowodanów, poza tym białka lepiej stymulują wydatkowanie energii w porównaniu z tłuszczami i węglowodanami. "Te badania potwierdzają pogląd, że wybór diety po utracie wagi pomaga w jej utrzymaniu, w przeciwieństwie do innych, niedawno opublikowanych badań, z których wyciągnięto wniosek, że dieta nie ma znaczenia" - dodał profesor Astrup. "Możemy polegać na naszych wynikach i wnioskach, gdyż każda badana osoba była dokładnie monitorowana w czasie prowadzenia badań, a w grupie wysokobiałkowej odnotowano znacznie niższą liczbę rezygnacji, prawdopodobnie dzięki skutecznej kontroli wagi w czasie projektu." Profesor Astrup podsumował: "Dla konsumentów dobrą wiadomością jest fakt, że dobre wyniki w zakresie kontroli wagi w grupie na diecie z wyższą zawartością białek osiągnięto wprowadzając stosunkowo niewielkie zmiany w składzie diety. Większość rodzin będzie w stanie wprowadzić te zmiany dietetyczne i lepiej chronić swoje zdrowie poprzez lepszą kontrolę wagi."

Dania