polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Trójwymiarowy atlas pomaga cierpiącym na chorobę nerek

Naukowcy, których prace są finansowane ze środków unijnych, stworzyli trójwymiarowy (3D), wirtualny "Atlas nerek", który ma pomóc ostatecznie w opracowaniu nowych, mniej kosztownych terapii i testów. Atlas ma również pomagać lekarzom w szybkim i skutecznym diagnozowaniu i leczeniu chorób nerek, dzięki czemu może okazać się przydatny również w badaniu zaburzeń metabolicznych takich jak cukrzyca, które często prowadzą do choroby nerek. "Atlas nerek" to owoc "Europejskiego projektu na rzecz genomu nerek" (EUREGENE), finansowanego na kwotę 10 mln EUR z tematu "Nauki o życiu, genomika i biotechnologia na rzecz zdrowia" Szóstego Programu Ramowego (6PR). Nad projektem, którego realizacja trwała cztery i pół roku, pracowali wspólnie patologowie, genetycy oraz biologowie rozwoju i biologowie molekularni z uczelni wyższych, ośrodków badawczych, klinik i przedsiębiorstw z dziewięciu krajów europejskich. Nowy atlas uwzględnia ostatnie odkrycia w zakresie rozwoju i chorób nerek. Jego głównym celem jest sporządzenie mapy genów zaangażowanych w choroby nerek. Naukowcy i lekarze mogą przyglądać się modelom aktywności genów w nerkach rozwijających się i dojrzałych oraz wyszukiwać dane według genów i poszczególnych struktur, z których zbudowane są nerki, a także według doświadczenia. Tymczasem dział anatomii w bazie danych umożliwia użytkownikom przeglądanie przekrojów poprzecznych nerek, które zrekonstruowano cyfrowo i opisano, aby podkreślić różne komponenty strukturalne nerek oraz geny aktywne w każdym z nich. Ponadto poklatkowy film wideo pokazuje użytkownikom, w jaki sposób rozwija się nerka myszy, podczas gdy baza danych na temat zmutowanych myszy dostarcza informacji o tym, jak różne mutacje wpływają na poszczególne części nerki. Około 4,5 miliona Europejczyków cierpi na chorobę nerek, a ich liczba szybko rośnie. Wielu z nich to osoby starsze, gdyż problemy z nerkami często są skutkiem wysokiego ciśnienia krwi i cukrzycy, albo takie, które urodziły się z wadami nerek. Kiedy pojawia się niewydolność nerek niezbędna jest dializa, aby utrzymać pacjenta przy życiu do momentu, kiedy będzie możliwa transplantacja nerki. Niestety wiele osób umiera czekając na nową nerkę. Choć projekt EUREGENE dobiega końca prace nad "Atlasem nerek" będą kontynuowane, głównie w ramach projektu EUNEFRON (Europejska sieć badań nad nefropatiami sierocymi), finansowanego z tematu "Zdrowie" Siódmego Programu Ramowego (7PR), który ma być realizowany do 2012 r. Celem projektu EUNEFRON jest zbadanie wielu rzadkich, dziedzicznych chorób dotykających różnych części nerek.