polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Nowy gatunek drożdży odkryty w amazońskiej dżungli

W amazońskiej dżungli odkryto nowy gatunek drożdży o nazwie Candida carvajalis. Naukowcy z Instytutu Badań nad Żywnością w Wielkiej Brytanii oraz Pontificia Universidad Catolica del Ecuador opisali C. carvajalis w artykule, który ukazał się w internetowym wydaniu czasopisma FEMS Yeast Research. Od tysięcy lat drożdże są wykorzystywane do wypieków oraz fermentacji napojów alkoholowych. Na dzień dzisiejszy znanych jest około 1.500 gatunków drożdży, a najpopularniejszy z nich to Saccharomyces cerevisiae, wykorzystywany do wypieków i fermentacji. Nawet niewielkie różnice genetyczne w poszczególnych typach drożdży mogą mieć potężne znaczenie gospodarcze nie tylko w sektorze spożywczym, ale również biopaliwowym. Drożdże to teraz dobry interes ze względu na rosnące zapotrzebowanie na produkcję etanolu do biopaliw. W toku są badania nad sposobem, w jaki różne szczepy genetycznie zmodyfikowanych drożdży mogłyby zostać wykorzystane do produkcji etanolu. Dzięki temu zmniejszyłoby się zapotrzebowanie na grunty pod uprawy przeznaczone na biopaliwa. Wykorzystanie zbóż takich jak kukurydza do produkcji biopaliw budzi spore kontrowersje, ponieważ jest jedną z przyczyn wzrostu cen żywności, gdyż ziemia tradycyjnie przeznaczona pod uprawy żywności wykorzystywana jest w produkcji biopaliw. Ochrona i opisanie naszej kurczącej się różnorodności biologicznej stanowi kolejną kluczową kwestię. Dr Steve James z Instytutu Badań nad Żywnością podkreśla: "To wyścig z czasem. Wiemy, że następuje masowa utrata różnorodności gatunków na całym świecie. Nasi koledzy z Ekwadoru zdają sobie sprawę z wagi gromadzenia, opisywania i następnie chronienia tego co pozostaje". James Carvajal, kierownik zespołu ekwadorskiego, którego ojciec Enrique odkrył drożdże w czasie poszukiwania ropy i na którego cześć nazwano nowy gatunek, dodaje: "Cztery różne regiony klimatyczne Ekwadoru oraz procesy fermentacyjne stosowne przez starożytne, rdzenne populacje sprawiają, że Ekwador jest obiecującym krajem, jeśli chodzi o znalezienie nowych gatunków drożdży". Enrique Carvajal odkrył nowy gatunek drożdży ze zgniłego drewna i opadłych liści, który zebrał w prowincji Orellana w centralnym regionie amazońskim Ekwadoru. Dr Ian Roberts, kustosz Narodowej Kolekcji Kultur Drożdży w Instytucie Badań nad Żywnością, zauważył: "Nasza współpraca z zespołem z Ekwadoru ma nieocenioną wartość. Wspólnie dążymy do ochrony niezastąpionej różnorodności biologicznej i zapewnienia jej dostępności, by wspierać innowacyjność w produkcji żywności i napojów, a także w opiece zdrowotnej. Nie ma wątpliwości, że nasza wspólna kolekcja będzie zyskiwać na wartości w oczach inżynierów chemików, poszukujących nowych właściwości drożdży, by wykorzystać ich zalety w produkcji biopaliw drugiej generacji oraz w całym szeregu innego typu fermentacji przemysłowych."

Ekwador, Zjednoczone Królestwo