polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Odkryto mechanizmy tworzenia się skóry, co daje nadzieję na postęp w walce z rakiem

Włoscy naukowcy odkryli dwa białka sterujące procesem tworzenia się komórek skóry z komórek macierzystych osadzonych w warstwie podstawnej skóry. Odkrycie daje nadzieje na zwalczenie nowotworów komórek nabłonkowych. Wyniki badania zostały opublikowane w czasopiśmie Nature Cell Biology. Badanie było współfinansowane ze środków europejskiego Szóstego Programu Ramowego (6PR). Dr Claus Nerlov z Europejskiego Laboratorium Biologii Molekularnej (EMBL) wraz ze swoim zespołem w włoskim Monterotondo oraz współpracownikami z hiszpańskiego instytutu CIEMAT (Centro de Investigaciones Energéticas, Medioambientales y Tecnologicas) przeprowadzili badania rodziny białek nazwanej C/EBP (białka wiążące się z sekwencją CCAAT), o której wiadomo już, że reguluje podobne mechanizmy w innych typach komórek macierzystych. Po usunięciu z mysich embrionów odpowiednich genów, naukowcy odkryli, że dwa białka z tej rodziny wywołały różnicowanie macierzystych komórek multipotentnych w komórki skóry. Owe dwa białka to C/EBP alfa i beta. 'Myszy bez białek C/EBP alfa i beta miały napiętą i błyszczącą skórę, która nie magazynowała wody', wyjaśnił dr Claus Nerlov. 'Nie występowały u nich białka odpowiedzialne za siłę skóry i jej zdolność do magazynowania wody, co wkrótce po ich narodzinach spowodowało śmierć z powodu odwodnienia'. Jednak obecność tylko jednego z tych białek pozwoliła uniknąć tej wady rozwojowej. Naukowcy doszli do wniosku, że ta niespodziewana nadmiarowość może być częścią składową innych mechanizmów. Na przykład może zapewniać dodatkową warstwę ochronną proliferacji komórki w celu uniknięcia problemów, takich jak np. nowotwór. Z drugiej strony może to oznaczać, że te dwa białka spełniają różne funkcje w różnych sytuacjach. Co więcej, lepsze zrozumienie tych białek i określenie ich roli w sposobie przekształcania się nabłonkowych komórek macierzystych w komórki skóry będzie oznaczać postęp w leczeniu nowotworów nabłonkowych skóry, a także piersi i jamy ustnej. Wspólną cechą tych nowotworów jest to, że posiadają geny aktywne, które normalnie ulegają ekspresji wyłącznie w nabłonkowych komórkach macierzystych. Właściwość ta prawdopodobnie umożliwia nieograniczone rozmnażanie się złośliwych komórek. 'To bardzo ważne odkrycie', podkreśla dr Nerlov. 'Otwiera przed nami całkiem nowe obszary, ponieważ możemy zaobserwować, w jaki sposób białka sterują praktycznie wszystkimi cząsteczkami odpowiedzialnymi za regulację różnicowania komórek skóry. Wygląda na to, że jest to kluczowy element układanki obrazującej proces tworzenia się skóry i jej poprawnego funkcjonowanie przez całe życie'. Badanie to było finansowanie nie tylko ze środków krajowych, ale także przez Komisję Europejską w ramach projektów EUROSTEMCELL ('Europejskie konsorcjum na rzecz badań komórek macierzystych') oraz EUROCSC ('Zwalczanie komórek macierzystych nowotworów w leczeniu') oraz w ramach programu Marie Curie.

Hiszpania, Włochy