polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Unijni naukowcy odkrywają sekrety białek w mitochondriach

Zespołowi belgijskich i niemieckich naukowców jako pierwszemu udało się zmapować pełny zbiór białek w mitochondriach drożdży. Badania sfinansowane częściowo ze środków unijnych, których wyniki opublikowano w czasopiśmie Cell, w istotny sposób pogłębiają wiedzę na temat podstawowego funkcjonowania białek, głównego budulca żywych organizmów. Część wsparcia finansowego dla badań pochodziła z projektu INTERACTION PROTEOME (Funkcjonalna proteomika - w stronę definiowania proteomu interakcji), finansowanego z tematu "Nauki o życiu, genomika i biotechnologia na rzecz zdrowia" Szóstego Programu Ramowego (6PR). Dzięki nowej technice opracowanej przez Flandryjski Instytut Biotechnologii (VIB) i Uniwersytet Gandawski - obydwa w Belgii - naukowcom udało się nie tylko zidentyfikować większą część mieszanki białek w wytwarzających energię mitochondriach, ale również odkryć nieznany jak dotąd enzym. Enzym nazwany Icp55 jest odpowiedzialny za stabilizację białek w mitochondriach, przycinając końcówki niektórych niestabilnych form białek. Dotychczas proces ten stanowił dla naukowców niezgłębioną tajemnicę. Z uwagi na ogromną liczbę i różnorodność białka są niezwykle trudne do badania. Dlatego dr Kris Gevaert z VIB/Uniwersytetu Gandawskiego, jeden z autorów artykułu, podkreśla wagę odkryć dla podstawowych badań nad białkami. "Po raz pierwszy osiągnięto tak precyzyjne oznaczenie białek w mitochondriach" - powiedział. "Teraz jesteśmy w stanie wykrywać formy białek, których wcześniej po prostu nie dostrzegano. W związku z tym spływają do nas propozycje współpracy naukowej z całego świata." Analizę przeprowadzono za pomocą chromatografii frakcyjno-diagonalnej (COFRADIC). W odróżnieniu od tradycyjnych metod analitycznych ta nowa technika chromatograficzna rozkłada mieszaninę białek na poszczególne podjednostki lub peptydy. Zważywszy na fakt, że peptydy są krótsze od białek, szybciej rozpuszczalne i łatwiejsze do oddzielenia, umożliwiają "dużo subtelniejszą i precyzyjniejszą analizę mieszanek białek" - wyjaśnia dr Gevaert. W mitochondriach drożdży występuje około 1.000 różnych białek, natomiast w mitochondriach człowieka od 1.200 do 1.500. Białka mają kluczowe znaczenie dla wielu procesów, w tym utrzymywania genomu, procesów sygnalizacyjnych i w zaprogramowanej śmierci komórkowej.

Belgia, Niemcy