polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Projekt D4Science-ll napędza rewolucję w naukowych e-zasobach

W dniach 13-16 października w Pizie, Włochy, odbyło się spotkanie inaugurujące nowy, finansowany ze środków unijnych, projekt D4Science-II (Ekosystem infrastruktury danych dla nauki).Celem projektu jest utworzenie "wirtualnych środowisk badawczych", które zapewnią naukowcom dostęp do znacznie poszerzonych usług bez ponoszenia wysokich kosztów rozbudowy i utrzymania. Projekt jest kontynuacją finansowanej ze środków unijnych paneuropejskiej infrastruktury komunikacyjnej dla naukowców GEANT oraz projektów EGEE (Aktywowanie sieci dla e-nauki), DILIGENT (Cyfrowa infrastruktura biblioteczna z technologią sieciową) i D4Science, których celem było utworzenie łączących infrastruktur opartych na technologii sieciowej i zorientowanych na dane, aby ostatecznie zapewnić naukowcom wirtualne środowiska badań, które mogą generować i upowszechniać nieograniczone zasoby wiedzy naukowej i technicznej. Wirtualne środowiska badań tworzą ramy umożliwiające cyfrowe prowadzanie badań, pozwalając naukowcom na przetwarzanie ogromnych ilości informacji i danych. Ramy składają się z wielu usług i systemów, które pozwalają na równoległą pracę wielu różnych komponentów procesu badawczego. Projekt D4Science-ll uzyskał dofinansowanie ze środków unijnych na kwotę 4,3 mln EUR.ERCIM (Europejskie Konsorcjum Badawcze ds. Informatyki i Matematyki) będzie kierować projektem, natomiast koordynację naukową zapewni CNR, Włoska Krajowa Rada Badawcza. Wśród partnerów należy wymienić Europejskie Laboratorium Fizyki Cząstek Elementarnych (CERN) oraz Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO). Dr Donatella Castelli, koordynator naukowy z ramienia CNR powiedziała: "Wykorzystane i zgromadzone zostaną poszczególne zbiory zasobów, aby uzyskać multiplikatywny efekt dostępności informacji, moc przeliczeniową i co najważniejsze perspektywę naukową - jakże pożądana ekologia wiedzy uzyskuje w końcu realny kształt w e-infrastrukturalnych ekosystemach, które ją zasilają". Projekt D4Science-ll połączy kilka e-infrastruktur, które już zostały utworzone w dziedzinie fizyki wielkich energii, bioróżnorodności oraz zarządzania zasobami łowisk i akwakultury. Te istniejące systemy zostaną wykorzystane do zbudowania prototypu e-infrastrukturalnego ekosystemu. Projekt D4Science-ll obejmie e-infrastruktury magazynowe projektów GENESI-DR (Europejska sieć naziemna na potrzeby interoperacyjności nauk lądowych - magazyny cyfrowe) i DRIVER (Wizja cyfrowej infrastruktury magazynowej dla europejskich badań naukowych) oraz ważne magazyny tematyczne utrzymywane przez międzynarodowe organizacje, które koncentrują się również na tworzeniu środowiskowej informacji przestrzennej. Głównymi klientami nowej technologii wirtualnego środowiska badań wyłaniającej się w ramach projektu D4Science-ll będą naukowcy, badacze, ustawodawcy, rządy i międzynarodowe organizacje z całego świata.

Szwajcaria, Włochy