European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-07

AIRMEX ostrzega o nadmiernej ilości zanieczyszczeń w budynkach

Wyniki finansowanych ze środków unijnych badań pokazują, że wiele szkodliwych zanieczyszczeń powietrza pojawia się częściej wewnątrz niż na zewnątrz budynków. W ramach projektu AIRMEX (Europejski projekt monitorowania powietrza wewnątrz budynków i oceny jego szkodliwego wpływu) prowadzone są badania jakości powietrza wewnątrz budynków oraz indywidualnego stężenia ekspozycji na podstawie pomiaru stężenia 19 lotnych związków organicznych takich jak karbonyle, terpenoidy i związki aromatyczne w powietrzu wewnątrz budynków publicznych i przedszkoli w wielu miastach europejskich. Projekt AIRMEX jest finansowanych przez unijne Wspólne Centrum Badawcze (WCB). Poprawa zdrowia jest priorytetem UE, co znalazło swój wyraz w "Europejskim planie działania na rzecz środowiska i zdrowia na lata 2004-2010", który koncentruje się na określeniu, jaki wpływ mają szkody wyrządzane w środowisku na zdrowie ludzi. Plan działania zapewni Unii informacje potrzebne do zacieśnienia współpracy zainteresowanych stron z sektora ochrony środowiska, zdrowia i nauki. Partnerzy AIRMEX odkryli, że stężenie szkodliwych zanieczyszczeń - zwłaszcza formaldehydu i benzenu - na jakie narażone są poszczególne osoby jest w znakomitej większości wyższe niż odpowiednie stężenia wewnątrz/na zewnątrz budynku. Wyniki badań pokazują również, że 30,2% indywidualnych stężeń ekspozycji, 22,9% stężeń wewnątrz budynków i 18% stężeń na zewnątrz budynków, przewyższa graniczną wartość w otaczającym powietrzu ustaloną na 2010 r. przez Komisję w dyrektywie 2000/69/EC w sprawie benzenu. Naukowcy przeprowadzili pomiary indywidualnych ekspozycji wśród pracowników i nauczycieli w ich środowiskach pracy. Zdaniem naukowców wartości przekraczają dopuszczalne standardy zdrowotne. Pomiary stężeń tylko na zewnątrz budynków dają niepełny obraz zagrożeń dla zdrowia w następstwie ekspozycji ludzi na takie wartości stężenia w ujęciu długofalowym. Naukowcy ocenili, w jaki sposób na komórki płuc człowieka wpływa mieszanina związków chemicznych. Ich dane wskazują, że związki chemiczne wchodzą ze sobą w reakcje, a ich wpływ na zdrowie człowieka zależy od obecności innych związków chemicznych. W sumie wyniki wskazują, że różnorodny wpływ zanieczyszczeń powietrza zależy od innych komponentów, które wpływają na ludzi, w tym stres, płeć i tło genetyczne. W ostatecznym rozrachunku zidentyfikowano i ujęto ilościowo w ramach projektu AIRMEX główne zanieczyszczenia powietrza w rozmaitych obszarach i zidentyfikowano ich podstawowe źródła. Oszacowano ekspozycję człowieka oraz oceniono, jaki wpływ na jego zdrowie ma oddziaływanie tych zanieczyszczeń, zwłaszcza na dobre samopoczucie u dzieci. Naukowcy przeprowadzali analizy w Atenach i Salonikach (Grecja), Lipsku (Niemcy), Katanii i Mediolanie (Włochy), Brukseli (Belgia), Nikozji (Cypr) oraz w Arnhem i Nijmegen (Holandia). Pełny projekt objął także miasta Dublin (Irlandia), Helsinki (Finlandia) i Budapeszt (Węgry).