polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-07

Raport ostrzega, że unijne morza są zagrożone przez działalność człowieka

Nowy raport Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska (EEA) kieruje uwagę na obecny stan mórz i formułuje ostrzeżenie: wzrasta zagrożenie mórz ze strony rozmaitych źródeł, w tym zanieczyszczeń, rabunkowej gospodarki i zmian klimatu. Z uwagi na fakt, że aktywność morska ma miejsce pod wodą, często zapominamy, że degradacja mórz trwa już od dziesiątek lat. Morza stanowią ponad połowę łącznego terytorium państw członkowskich UE, niemniej zaledwie niewielki procent wód morskich - znacznie mniejszy niż procent chronionych terenów lądowych - jest objęty ochroną. Morza mają zasadnicze znaczenie dla życia człowieka, a ich głębiny obfitują w gatunki morskie, z których wiele tysięcy nadal pozostaje dla nas nieznanych. Morza utrzymują delikatną równowagę wraz z atmosferą, lądem i niebem, regulując klimat, wytwarzając tlen i usuwając dwutlenek węgla z atmosfery, stwarzając na Ziemi warunki korzystne dla życia. Niemniej zwiększony poziom zanieczyszczeń i zmiany klimatu powodują zakwaszanie wód morskich, co prowadzi do zmian w rozmieszczeniu gatunków i ostatecznie do zachwiania równowagi ekosystemów morskich. Agencja wskazuje na szereg powodów stałego zagrożenia mórz - w tym na nadmierną eksploatację zasobów rybnych i introdukcję gatunków inwazyjnych - które wiążą się głównie z działalnością człowieka. Aby zwrócić naszą uwagę na to zagrożenie EEA przygotowała czwarty z serii "10 komunikatów na rok 2010". Każdy z komunikatów koncentruje się na określonym aspekcie ekosystemu i bioróżnorodności w UE. Czwarty z nich, opublikowany właśnie na stronie internetowej EEA, objaśnia wpływ działalności człowieka na morze i powody, dla których nieodzowne jest pilne podjęcie działań. Komunikat kładzie nacisk na brak zintegrowanych danych w zakresie ochrony ekosystemów morskich, przez co nieznajomość zmiennych jest znacznie wyższa w przypadku środowiska morskiego w porównaniu z lądowym. Bioróżnorodność morska jest obecnie chroniona poprzez zakładanie stanowisk na podstawie dyrektywy w sprawie siedlisk i ptaków Natura 2000, unijnej sieci na rzecz ochrony środowiska, niemniej pojawiły się problemy z identyfikacją stanowisk i opóźnienia w ocenie ich stanu. Dane wskazują, że ustanawianie chronionych obszarów morskich pomaga ekosystemom morskim w odbudowie po uszkodzeniach, z tym że zakres odbudowy zależy od wielkości obszaru i okresu ochrony. Rządy państw unijnych zgadzają się, że podejście oparte na ekosystemach jest najlepszym sposobem na podejmowanie działań dotyczących środowiska morskiego. To podejście będzie wykorzystywane do osiągnięcia celów zintegrowanej strategii międzysektorowej w zakresie zrównoważonego użytkowania środowiska morskiego, wdrażanej w ramach dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej oraz zintegrowanej polityki morskiej. Agencja twierdzi również, że budowanie synergii między ramową polityką morską a wdrożoną już polityką morską pomoże w ochronie bioróżnorodności morskiej w UE.