polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-07

Badania rzucają światło na rodowód chińskich świń

Wyniki nowych badań pokazują, że pochodzenie współczesnych chińskich świń można prześledzić, aż do pierwszych świń udomowionych w regionie około 10.000 lat temu. Odkrycia, które opierają się na nowych dowodach genetycznych, podkreślają różnice między wzorcami udomowienia świni w Europie i Azji. W badaniach, których wyniki zostały opublikowane w internetowym wydaniu czasopisma Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), wzięli udział naukowcy z Chin, Szwecji, USA i Wlk. Brytanii. Udomowienie zwierząt zrewolucjonizowało wczesne społeczności, odgrywając decydującą rolę we wzroście populacji i pobudzaniu migracji. "Poznanie lokalizacji, czasu i procesów udomowienia ma zatem zasadnicze znaczenie dla zrozumienia źródeł współczesnej cywilizacji, ale również dla tras migracyjnych, które ukształtowały współczesną geografię języków i kultur" - napisali naukowcy w artykule. Obecnie prowadzone prace są częścią szerzej zakrojonych badań nad udomowieniem świni i wczesnymi migracjami człowieka w Azji Wschodniej. Zespół przeanalizował sekwencje DNA (kwasu dezoksyrybonukleinowego) 1.500 współczesnych świń wschodnioazjatyckich oraz szczątki 18 starożytnych świń odnalezione na stanowiskach wzdłuż Żółtej Rzeki w Chinach. Naukowcy odkryli, że świnie domowe w dzisiejszych Chinach pochodzą bezpośrednio od pierwszych świń udomawianych tam 10.000 lat temu. "Pierwsze znane, udomowione chińskie świnie są bezpośrednio powiązane ze współczesnymi rasami chińskimi, co sugeruje długą, nieprzerwaną historię świń i ludzi w tej części Azji Wschodniej" - komentuje naczelny autor artykułu, dr Greger Larson z Wydziału Archeologii Uniwersytetu w Durham w Wlk. Brytanii. Daje to całkowicie odmienny obraz sytuacji w Europie. "Wyniki wcześniejszych badań europejskich świń domowych wykazywały, że pierwsze świnie w Europie pochodziły z importu z Bliskiego Wschodu" - wyjaśnia dr Larson. "Pierwsze populacje zostały następnie całkowicie zastąpione przez świnię pochodzącą od europejskiego dzika." "Niemniej pomimo występowania odrębnych pod względem genetycznym populacji dzika na całym terytorium współczesnych Chin nie zostały one włączone do domowych inwentarzy." Badania dały również naukowcom możliwość zidentyfikowania wielu ośrodków udomowienia świni w Azji Wschodniej i rzuciły nowe światło na przemieszczanie się starożytnych ludzi i ich żywego inwentarza w regionie. Po przyjęciu się świń w gospodarstwach w Azji Południowo-Wschodniej nastąpiła ich migracja na południe i na wschód wraz ze starożytnymi ludźmi do Nowej Gwinei i odległych wysp na Oceanie Spokojnym, takich jak Tahiti, Fidżi czy Hawaje. Analiza DNA pokazała również, że dzik został prawdopodobnie udomowiony w wielu miejscach, w tym w Indiach i na Półwyspie Indochińskim. Jak na razie nie ma dowodów na te odkrycia w postaci danych archeologicznych. "W sumie odkrycia przynoszą najbardziej kompletny jak dotąd obraz ewolucji świń i ich udomowienia w Azji Wschodniej oraz dają podstawy do stawiania sprawdzalnych hipotez dotyczących rozwoju i rozprzestrzeniania się pierwszych rolników na Dalekim Wschodzie" - napisali w podsumowaniu naukowcy. "Zebrane przez nas dowody sugerują intrygujący i złożony wzorzec lokalnego udomowienia i regionalnej wymiany oraz wzywają do ponownej oceny danych archeologicznych dotyczących Azji Południowo-Wschodniej" - podkreśla dr Larson. "Bliższe przyjrzenie się tej części świata może nas nawet doprowadzić do odkrycia następnych ośrodków udomowienia świni."

Chiny, Szwecja, Zjednoczone Królestwo, Stany Zjednoczone