CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Drapieżniki wykorzystują sygnały wibracyjne do namierzania ofiar

Pająki-zabójcy sieją spustoszenie wśród owadów, które wykorzystują wibracje do wabienia partnera, jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych pod kierunkiem Uniwersytetu Cardiff. Badania, dofinansowane częściowo z projektu BREAKING THE CODE (Łamanie kodu - przechwytywanie i wykorzystywanie wewnątrzgatunkowej komunikacji wibracyjnej między owadami przez drapieżniki niewyspecjalizowane), który otrzymał wewnątrzeuropejskie stypendium Marie Curie o wartości niemal 229.000 EUR z budżetu Szóstego Programu Ramowego (6PR) UE, zostały zaprezentowane w czasopiśmie Molecular Ecology. Entomologowie z Wydziału Bionauk Uniwersytetu Cardiff w Wlk. Brytanii zbadali, w jaki sposób koniki polne i inne owady są narażone na bycie pożartym żywcem w czasie wykorzystywania wibracji do wabienia partnera. Drapieżne pająki przechwytują sygnał, aby odizolować swoją ofiarę. Eksperci od dawna wiedzą, że drapieżne pająki wykorzystują komunikację wzrokową, słuchową i zapachową ofiary na swoją korzyść. Ostatnie badania dostarczają nowych informacji na temat zachowania pająków, sugerując że drapieżniki, w tym pająki, mają zdolność wychwytywania tajemniczych sygnałów wibracyjnych i wykorzystywania ich do identyfikacji ofiary. "Sygnalizacja wibracyjna jest szeroko rozpowszechnioną formą komunikacji seksualnej między zwierzętami" - wyjaśniają dr Meta Virant-Doberlet z Wydziału Entomologii Państwowego Instytutu Biologii w Słowenii i profesor William Symondson z Wydziału Bionauk Uniwersytetu Cardiff. "Obserwując to zachowanie byliśmy w stanie po raz pierwszy dostrzec, że pająki są w stanie wykorzystywać sygnały wibracyjne komunikacji seksualnej do wytropienia ofiary" - twierdzą autorzy raportu z badań. Oceniając zachowanie pająków z gatunku Enoplognatha ovata - krewnych niechlubnej czarnej wdowy, która mimo swoich małych rozmiarów jest budzącym respekt drapieżnikiem, zdolnym zabić owady wielokrotnie przewyższające ją rozmiarami - naukowcy odkryli, że w czasie odtwarzania sygnałów wibracyjnych samca konika polnego, pająki przechwytywały sygnał i rozpoczynały polowanie. Zespół odkrył również, że pająki wolały samce konika polnego od samic. Naukowcy zasugerowali, że bardziej złożone i głośniejsze sygnały wykorzystywane przez samce w czasie zalotów działają na ich niekorzyść. Mimo iż sygnalizacja wibracyjna nie jest wyjątkową cechą wśród zwierząt, naukowcom po raz pierwszy udało się wykazać, że drapieżniki wykorzystują sygnały swoich ofiar do odnajdywania ich i zabijania. Ich zdaniem to ostatnie odkrycie wzbudzi zainteresowanie i otworzy nowy obszar badań. "Drapieżniki ewoluowały, aby przechwytywać sygnały ofiary, ale do tej pory sądzono, że ogranicza się to do wizualnych, akustycznych i chemicznych kanałów komunikacji" - mówią profesor Symondson i dr Virant-Doberlet. "To nowe odkrycie stanowi wcześniej przeoczoną strategię lokalizacji ofiary i główną, niedostrzeżoną siłę napędową ewolucji zarówno drapieżników, jak i ofiar" - dodają. "To niezwykle znaczący postęp naukowy, otwierający cały nowy obszar badań. Sygnalizacja wibracyjna jest szeroko rozpowszechniona wśród bezkręgowców i jest wysoce prawdopodobne, że wiele drapieżników ewoluowało, aby ją wykorzystywać." Według naukowców mechanizm stosowany do lokalizacji ofiary może okazać się zasadniczą, nierozpoznaną siłą napędową ewolucji drapieżników oraz ich ofiar.Więcej informacji: Uniwersytet Cardiff: http://www.cardiff.ac.uk/ Molecular Ecology: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1365-294X