polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Fauna nie przystosowuje się do zmian środowiskowych na Antarktyce

Wyniki międzynarodowych badań wskazują, że organizmy występujące w regionie Antarktyki nie są zbyt chętne, by przystosowywać się do zmian w środowisku. Badania przeprowadzone przez 200 naukowców z 15 krajów stanowią punkt kulminacyjny 7-miesięcznej ekspedycji Instytutu Badań Polarnych i Morskich im. Alfreda Wegenera (AWI) przy niemieckim Stowarzyszeniu Helmholtza na pokładzie statku Polarstern. Statek badawczy Polarstern wrócił do portu Bremerhaven pod koniec maja 2011 r. W czasie ostatniej wyprawy naukowcy zmierzyli temperaturę Morza Weddella i odkryli, że podczas gdy ocieplanie się wód głębinowych postępuje, organizmy podmorskie nie przystosowują się zbyt szybko do tych zmian. Naukowcy polarni z Niemiec mają szczególne upodobanie wobec Morza Weddella jako miejsca swoich badań. Oceanografowie na przykład wykorzystują zaawansowane czujniki pomiarowe wraz z siecią zakotwiczonych pływaków do mierzenia temperatury, grubości lodu morskiego i stężenia soli. Używają pływaków i satelitów do przesyłania informacji. Rozszerzenie sieci pomiarowej było jednym z celów ostatniej ekspedycji, którą kierował dr Eberhard Fahrbach z Wydziału Nauk o Klimacie / Oceanografii Obserwacyjnej AWI. "Wstępna ocena danych pomiarowych pokazuje, że temperatura na dużych głębokościach Morza Weddella stale rośnie" - wyjaśnia dr Fahrbach, który przebywał w Antarktyce, na pokładzie statku Polarstern, od listopada 2010 r. do lutego 2011 r. Pomiary przeprowadzone na statku oraz informacje uzyskane z zakotwiczonych pływaków zostały zgromadzone w ramach międzynarodowych programów obserwacyjnych. Zdaniem naukowców dane pomagają pogłębić wiedzę na temat roli sektora atlantyckiego Oceanu Południowego w zdarzeniach oddziałujących na wielką skalę, które mają znaczenie dla klimatu. Jeżeli chodzi o temperaturę i rozmieszczenie stężenia soli, globalne warunki w głębi Morza Weddella znajdują się pod takim wpływem, że zimna, zasolona woda opada (cyrkulacja termohalinowa). Zatem, wedle naukowców, zmiany we właściwościach tych zimnych mas wody w Antarktyce będą oddziaływać globalnie. Wskazują oni, że wzrost temperatury wód dennych jest wykrywalny na dużych odcinkach oceanu na północy Atlantyku. Dr Fahrbach stwierdził, że temperatura Morza Weddella wzrosła średnio o sześć setnych stopnia w całym słupie wody w zaledwie nieco ponad ćwierć wieku. "Ten wzrost może wydawać się niewielki - mówi dr Fahrbach - ale zważywszy na fakt, że sięga dużych głębokości, pociąga za sobą znaczną ilość ciepła zmagazynowaną w oceanie. To przyczynia się do mniejszego ogrzewania się atmosfery niż oczekiwano w następstwie intensyfikacji efektu cieplarnianego. Według raportu IPCC (na temat klimatu na świecie), ponad 80% ciepła, które Ziemia dodatkowo wchłonęła do tej pory z powodu zmienionego efektu cieplarnianego jest przechowywane w górnych warstwach oceanów do głębokości 1.500 metrów. Teraz byliśmy w stanie wykazać, że obszary głębinowe oceanu wraz ze swą ogromną objętością również biorą udział w tym procesie." Częścią tej ekspedycji były również projekt CAMBIO (Zmiana w antarktycznej faunie i florze morskiej), w ramach którego naukowcy badali, które gatunki mogą szybko przystosować się do zmian klimatu. Dr Rainer Knust z AWI wraz z kolegami badał stanowiska przybrzeżne na zachodzie i wschodzie Morza Weddella. Naukowcy odkryli, że niektóre organizmy radzą sobie lepiej ze zmienionymi warunkami od innych dzięki swoim cechom fizjologicznym. Stwierdzili, że gatunki te przystosowały się do swoich warunków środowiskowych w toku ewolucji, a gatunki z dalekiej Antarktyki zaadaptowały się "optymalnie do bardzo niskich, ale także bardzo stałych temperatur wody". Zgodnie z planem naukowcy wyruszą w połowie czerwca na kolejną wyprawę na pokładzie statku Polarstern.Więcej informacji: Instytut Badań Polarnych i Morskich im. Alfreda Wegenera (AWI): http://www.awi.de/en