polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Smartfony narzędziem testów zachowań ludzkich

Naukowcy wykorzystują innowacyjne narzędzia do prowadzania testów psychologicznych szybciej niż miało to miejsce w przeszłości. Zdaniem ekspertów liczba użytkowników smartfonów na świecie osiągnie 1 miliard przed końcem 2013 r. Obecnie międzynarodowy zespół naukowców wykorzystał technologię smartfonów do zbadania procesów umysłowych zaangażowanych w ludzkie zapamiętywanie, myślenie, mówienie i rozwiązywanie problemów. Zaprezentowane w magazynie PLoS ONE wyniki pokazują, jak te niewielkie narzędzia mogą radykalnie zmienić badania kognitywistyczne. Badanie było po części finansowane przez projekt O-CODE ("Łamanie kodu ortograficznego"), który otrzymał dotację Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERC) w kwocie 2,2 miliona euro w ramach siódmego programu ramowego UE (7PR). Konwencjonalne eksperymenty laboratoryjne zdolności poznawczych człowieka, w tym nauki języka, skupienia uwagi i zapamiętywania, zazwyczaj obejmują małe grupy ochotników, którzy dojeżdżają do ośrodka badawczego i uczestniczą w eksperymentach behawioralnych w środowisku kontrolowanym. Próby przeniesienia laboratorium do ludzi nie zawsze okazywały się owocne. Należy zaznaczyć, że badania internetowe również nie stanowią solidnej alternatywy, ponieważ eksperymenty takie wymagają precyzji, szczególnie w zakresie pomiarów czasu trwania bodźców i reakcji behawioralnych. Badacze z Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Singapuru i Zjednoczonego Królestwa wyznaczyli cel wydania aplikacji na iPhone'a/iPada, którą użytkownicy mogą pobrać bezpłatnie w siedmiu językach na potrzeby większego światowego eksperymentu. W ramach tego nowego badania zespół wykorzystał oryginalny eksperyment laboratoryjny i przystosował go do użytku na urządzeniu iPhone. "Chcieliśmy się dowiedzieć, czy możemy ujarzmić precyzję tych minikomputerów w celu przeprowadzenia eksperymentów na skalę globalną, które obejmowałyby bezprecedensową liczbę uczestników", wyjaśnia jeden z autorów pracy, prof. Kathy Rastle z Wydziału Psychologii w Royal Holloway na Uniwersytecie Londyńskim w Zjednoczonym Królestwie. "Zebrane do tej pory wyniki są uderzająco podobne do wyników uzyskanych w warunkach laboratoryjnych, ukazując potencjał wykorzystania tej technologii w przyszłości". Profesor Rastle mówi, że badanie to może pomóc zmienić sposób prowadzenia badań społecznych i psychologicznych wśród ludzi. "Umożliwia ono nam stosunkowo niedrogi dostęp do dużej liczby osób z różnych środowisk demograficznych", mówi prof. Rastle. "Zdołaliśmy poddać testowi niemal 5.000 uczestników w okresie 3 miesięcy, co w laboratorium trwałoby latami i pochłonęłoby znaczne kwoty". Aplikacja o nazwie "Science XL: Test your word power" (Nauka XL: Przetestuj znajomość słów) testuje znajomość słów uczestników, prosząc o stwierdzenie, czy każdy zaprezentowany wyraz jest rzeczywistym słowem czy też nim nie jest. Według zespołu aplikacja mierzy dokładność i czas na podjęcie decyzji tj. czas reakcji. Zdaniem badaczy zadanie to rzuciło nowe światło na procesy poznawcze związane z umiejętnym czytaniem, a także zaburzeniami czytania, w tym dysleksją.Więcej informacji: Royal Holloway, Uniwersytet Londyński: http://www.rhul.ac.uk/home.aspx PLoS ONE http://www.plosone.org/home.action

Belgia, Hiszpania, Francja, Niderlandy, Singapur, Zjednoczone Królestwo