polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-16

Naukowcy badają, jak natura kształtuje gwiazdy

Niemieccy naukowcy wykorzystali najnowsze symulacje komputerowe, aby znaleźć pierwsze dowody na zależność między sposobem formowania się gwiazd a środowiskiem ich narodzin. Do tej pory wydawało się, że gwiazdy powstają wszędzie w ten sam sposób. Miałyby powstawać w przestrzeni międzygwiazdowej z ciemnych obłoków gazu i pyłu, a ich właściwości powinny być uzależnione od warunków panujących w ich zapylonym środowisku narodzin, na co dowodu dostarczają te nowe badania. W artykule opublikowanym w czasopiśmie Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, zespół opisuje odkrycie, wedle którego dystrybucja masy w gwiazdach rzeczywiście zależy od środowiska, w którym powstają. Jak mówi autor naczelny raportu z badań, dr Michael Marks z Uniwersytetu w Bonn: "Co zaskakujące, ten dowód nie został pozyskany z młodych regonów, w których tworzą się gwiazdy, tylko z bardzo starej klasy obiektów, tak zwanych gromad kulistych gwiazd. Liczba zaobserwowanych w gromadach kulistych gwiazd, które są mniej masywne od naszego Słońca, nie odpowiada ich strukturze". Gromady kuliste to potężne zbiory tysięcy gwiazd otaczających Drogę Mleczną. Powstawanie gwiazd w tych gromadach zakończyło się miliardy lat temu. Aczkolwiek dzięki wykorzystaniu symulacji komputerowych, zespół odkrył, że istnieje możliwość poznania zależności między powstawaniem gwiazd a środowiskiem ich narodzin, odwołując się do procesu zachodzącego na bardzo wczesnym etapie życia każdej gromady: wyrzucanie gazów resztkowych. Kiedy gwiazda zakończy proces powstawania, zaczyna świecić i ostatecznie promieniowanie pochodzące z gromady świeżo wyklutych gwiazd szybko wypycha gaz, z którego powstały. Region narodzin gwiazdy zostaje wówczas zniszczony, pozostawiając gwiazdy o różnych masach. Kolejny współautor, Pavel Kroupa, również z Uniwersytetu w Bonn, wyjaśnia: "Ten proces prowadzi do rozszerzenia całego skupiska gwiazd wraz z wyciągnięciem niektórych gwiazd z gromady przez przyciąganie grawitacyjne młodej Drogi Mlecznej. Im szybciej gaz jest wypuszczany, tym silniejsze jest rozszerzenie i tym więcej gwiazd ulega wyciągnięciu. Ślad tego procesu jest nadal widoczny w obecnej dystrybucji mas". To oznacza, że uważne obserwowanie współczesnych populacji gwiazdowych w gromadach kulistych umożliwia rekonstrukcję pierwotnego składu gwiazdowego. Wyniki uzyskane przez astronomów pokazują, że gromady kuliste musiały powstawać ze znacznie większą liczbą gwiazd masywnych niż ta, którą można zliczyć obecnie w poszczególnych regionach powstawania gwiazd. Dr Michael Marks dodaje: "Inaczej region narodzin gwiazd, z którego powstała gromada kulista nie ulegnie dostatecznie szybkiemu zniszczeniu i następujące po nim rozszerzenie byłoby zbyt słabe, aby wydobyć wystarczającą liczbę gwiazd z gromady. Gdyby się tak działo, dystrybucja mas gwiazd, które dzisiaj obserwujemy, byłaby całkowicie odmienna". Wedle wyników uzyskanych przez zespół, występują jedynie różnice w początkowym składzie gwiazd, kiedy warunki w regionach narodzin gwiazd są skrajnie ekstremalne w porównaniu do tych obserwowanych obecnie. Tych ekstremalnych środowisk nie można dzisiaj zaobserwować, ale zespół jest przekonany, że mogły występować często w okresie narodzin gromad kulistych około 12 miliardów lat temu. Pavel Kroupa stwierdza: "Dzięki tym pracom mogliśmy odkryć długo wyczekiwane, systematyczne różnice w procesach powstawania gwiazd".Więcej informacji: Królewskie Towarzystwo Astronomiczne (RAS): http://www.ras.org.uk/