polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-16

Kurczące się rafy ostrygowe w centrum uwagi

Amerykańsko-brytyjski zespół naukowców, pod kierunkiem Uniwersytetu Cambridge, Wlk. Brytania, przeprowadził ocenę ilościową obszaru raf ostrygowych i są to pierwsze tego typu badania. W ramach współpracy z Nature Conservancy i innymi instytucjami badawczymi oraz agencjami zarządzającymi, grupa z Cambridge ustaliła faktyczną biomasę, czy inaczej wagę żywą, raf ostrygowych w różnych estuariach w całych Stanach Zjednoczonych. Wyniki prac, zaprezentowane w czasopiśmie Proceedings of the Royal Society B, pomogą w intensyfikacji wysiłków podejmowanych na rzecz odbudowy strefy przybrzeżnej. Habitat ostryg ucierpiał na przestrzeni lat, zarówno w skali przestrzennej, jak i czasowej. Naukowcy podkreślili, że całkowita biomasa zmalała o 88% w ciągu ostatniego stulecia, podczas gdy obszar raf ostrygowych skurczył się o 64%. Zauważyli, że sam obszar fizyczny nie jest wiarygodnym wskaźnikiem stanu siedliska. Wypowiadając się na temat wyników, autorka naczelna dr Philine zu Ermgassen z Uniwersytetu Cambridge stwierdziła, że dane prezentują tak potrzebny obraz historyczny warunków w poszczególnych zatokach i estuariach, co z kolei przełoży się na intensywniejsze działania rekonstrukcyjne. "Ostrygi były cennym zasobem nawet sto lat temu, dlatego rządowi rzeczoznawcy opracowali mapy rozległych areałów, budując historię siedliska o decydującym znaczeniu w imponujących szczegółach" - zauważa dr zu Ermgassen. "Chociaż trochę nam nieznane tutaj w Europie, skromne ostrygi były niegdyś niezwykle liczne, zarówno tutaj, jak i w USA, budując duże struktury fizyczne - rafy ostrygowe - które tworzyły ławice na dnie morskim. "Wykorzystując skrupulatne rejestry sporządzone 100 lat temu, jesteśmy w stanie dokładnie ująć ilościowo zmiany raf ostrygowych na przestrzeni czasu. Anegdoty zostały przekute na twarde fakty. Oczywiście, że nastąpiły ogromne straty obszaru, ale to jedynie część historii. Odnotowaliśmy również zmiany w zagęszczeniu i strukturze pozostających ostryg - takie, że to co pozostało jest znacznie już uszczuplonym siedliskiem. Menedżerowie i naukowcy muszą zwrócić baczniejszą uwagę na zagęszczenie przy wyznaczaniu celów z zakresu odbudowy i ochrony". Dr Mark Spalding z Global Marine Program przy Nature Conservancy, jeden z autorów raportu z badań, stwierdził, że badania wspierają i inspirują odbudowę. Należy zauważyć, że Stany Zjednoczone są liderem na świecie w wywieraniu pozytywnego wpływu na te siedliska. Rozmaite estuaria wytypowane do odbudowy siedlisk ostryg już przechodzą reorganizację. "To wezwanie do działania, a te odkrycia zapewnią fundatorom i menedżerom solidny punkt odniesienia - jasny obraz tego, jak się rzeczy miały - oraz możliwość wyznaczenia ważnych celów i kierunków" - dodaje dr Spalding. "Wnioski z tych odkryć wykraczają jednak poza rafy ostrygowe. Niemal wszystkie nasze obawy o utratę naturalnych obszarów - od lasów i terenów podmokłych, przez łąki trawy morskiej, po zarośla wodorostów - opierają się na szacunkach zmiany obszaru. Nasze badania pokazują, że straty mogą być poważniejsze niż sądziliśmy, ponieważ jakość pozostałych skrawków siedliska może być tak nadszarpnięta, że nie spełnia oczekiwanej funkcji na żadnym obszarze".Więcej informacji: Uniwersytet Cambridge: http://www.cam.ac.uk/ Royal Society B: Biological Sciences: http://rspb.royalsocietypublishing.org/

Zjednoczone Królestwo, Stany Zjednoczone