polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-20

Śledzenie wpływu ocieplania się oceanów na przeżywalność koralowców

Naukowcy są przekonani, że wiele gatunków koralowców - ważnych dla utrzymania turystyki, rybołówstwa i działalności człowieka - może nie przetrwać dłużej niż do końca tego stulecia. Ocena wpływu ocieplania się i zakwaszania oceanów na przyszłość koralowców i raf ma zatem zasadnicze znaczenie dla ponad 50 krajów tropikalnych i ich nadbrzeżnych społeczności. Problem ten stanowi przedmiot projektu CORALWARM, (Koralowce a globalne ocieplenie - Morze Śródziemne w porównaniu do Morza Czerwonego), dofinansowanego przez Europejską Radę ds. Badań Naukowych (ERBN). Poprzez łączenie doświadczeń przeprowadzanych w terenie i laboratoriach na gatunkach koralowców z Morza Śródziemnego i Morza Czerwonego ma dostarczyć prognozy przeżywalności koralowców umiarkowanych i subtropikalnych w warunkach wrastającej temperatury i zakwaszenia wód. Pięcioletni projekt badawczy jest prowadzony przez zespół izraelskich i włoskich naukowców pod kierunkiem profesora Zvy Dubinskyiego, czołowego naukowca w dziedzinie fotosyntezy w środowisku wodnym z Uniwersytetu Bar-Ilan oraz biologa koralowców Stefano Goffredo i chemika Giuseppe Faliniego, którzy są ekspertami w zakresie biomineralizacji z Uniwersytetu w Bolonii, Włochy. W toku projektu CORALWARM, zespół profesora Dubinskyiego opracował nowe narzędzie, które powinno pomóc w określaniu kondycji roślin wodnych i koralowców w reakcji na zmiany środowiskowe i stres. Profesor Dunbinsky otrzymał grant ERBN na weryfikację koncepcji, aby podjąć próbę przybliżenia tej nowej technologii do wymogów rynku. ECHOGREEN to innowacyjne narzędzie fotoakustyczne, które - jak informują naukowcy - reprezentuje nową klasę zanurzalnych narzędzi podręcznych. Umożliwia wykrycie w odpowiednimi czasie pogorszenia się stanu zbiorowisk koralowców oraz destabilizacji ekosystemów morskich i wodnych. Może także wysłać wczesne sygnały ostrzegawcze o wszelkich skażeniach wód pitnych w jeziorach, rzekach i zbiornikach. Ta innowacyjna technologia mogłaby na przykład wspomagać służby odpowiedzialne na wybrzeżu za monitorowanie populacji glonów i koralowców, laboratoria morskie, służby administracyjne w rezerwatach przyrody, służby odpowiedzialne za zaopatrzenie w wodę oraz zakłady oczyszczania ścieków z wysoką zawartością glonów. Co więcej przekształcanie przez glony energii słonecznej na biopaliwo może zostać zoptymalizowane, podobnie jak hodowla glonów na potrzeby produkcji farmaceutyków i wysokowartościowych chemikaliów. Projekt CORALWARM otrzymał grant ERBN dla doświadczonych naukowców w wysokości około 3 mln EUR. Projekt ECHOGREEN otrzymał grant na weryfikację koncepcji w wysokości niemal 150.000 EUR.Więcej informacji: Witryna projektu CORALWARM http://www.coralwarm.eu/ Grant na weryfikację koncepcji ECHOGREEN Uniwersytet Bar-Ilan http://www1.biu.ac.il/indexE.php Europejska Rada ds. Badań Naukowych (ERBN) http://erc.europa.eu/

Izrael