polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-20

Poznawanie zdrowotnych zalet flawanoli

To nie tajemnica, że prawidłowe odżywianie zapewnia lepsze samopoczucie i dłuższe życie. Odżywianie - nasza codzienna dieta będąca głównym aspektem trybu życia - ma potężny wpływ na zdrowie i choroby człowieka. Dane medyczne od dawna pokazują, że dieta bogata w artykuły spożywcze na bazie roślin obniża ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Pewna konkretna klasa związków, zwanych flawanolami, była w ostatnich latach przedmiotem intensywnych prac badawczych. Substancje te, występujące w niektórych herbatach, owocach i produktach na bazie kakao, mają potencjał, by zapewnić rozmaite korzyści zdrowotne, w tym lepszą funkcję naczyniową, obniżenie ciśnienia krwi i lepszą reakcję immunologiczną. Dofinansowany ze środków unijnych projekt FLAVIOLA (Ukierunkowane dostarczanie flawanoli na rzecz optymalnej funkcji komórek organizmu człowieka: wpływ na zdrowie sercowo-naczyniowe) ma na celu posunięcie naprzód naszej wiedzy o dostarczaniu flawanoli, ich funkcji i zaletach zdrowotnych. Naukowcy pracujący nad projektem FLAVIOLA twierdzą, że wyniki ich badań przyniosły znacznie klarowniejsze dane o zaletach dla zdrowia sercowo-naczyniowego i krążenia - pożytek dla zdrowia publicznego. Ostatnie innowacje w zakresie analityki, chemii, technologii przetwórstwa spożywczego i nieinwazyjnej oceny funkcji sercowo-naczyniowej pomogły naukowcom przestudiować flawanole w pełniejszy sposób pod kątem ich oddziaływania, co zaowocowało odkryciami, które wspomagają opracowanie przyszłych zastosowań, w tym potencjalnych zaleceń dietetycznych. Przeprowadzone w ramach badania multidyscyplinarne badania rzuciły nowe światło na rodzaje i ilości flawanoli w kakao, a także na wpływ przetwórstwa spożywczego i produkcji żywności na zawartość flawanoli w niektórych produktach spożywczych. Nowe odkrycia posunęły również naprzód naszą wiedzę, o tym co się dzieje z flawanolami w organizmie człowieka po ich spożyciu i zapewniły wgląd w mechanizmy działania, które leżą u podstaw biologicznego oddziaływania tej roślinnej substancji odżywczej. Naukowcy z projektu FLAVIOLA zbudowali także wszechstronną bazę danych o ilościach i rodzajach flawanoli spożywanych w 14 krajach Unii Europejskiej. Umożliwi ona lepszą interpretację badań nad interwencjami dietetycznymi i wyraźniejsze powiązanie spożycia flawanoli ze zdrowiem i chorobami. Projekt otrzymał 3 mln EUR dofinansowania. Koordynatorem prac naukowców z Belgii, Francji, Holandii, Szwajcarii, Szwecji i Zjednoczonego Królestwa, był Uniwersytet Heinricha Heinego w Düsseldorfie. Prace zakończyły się w lutym 2013 r.Więcej informacji: FLAVIOLA http://www.flaviola.org/ Karta informacji o projekcie: Uniwersytet Heinricha Heinego w Düsseldorfie http://www.uni-duesseldorf.de/home/en/home.html

Belgia, Szwajcaria, Niemcy, Francja, Niderlandy, Szwecja, Zjednoczone Królestwo