European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-20

Naturalne mechanizmy obrony przed chorobą

Badania naukowe pokazują, że spożywanie flawonoidów i powiązanych fenoli może obniżać zapadalność na choroby przewlekłe, w tym sercowo-naczyniowe - będące główną przyczyną zgonów w Europie - a także niektóre typy nowotworów, udarów, alergii, schorzeń wątroby i zapaleń. Flawonoidy to fitosubstancje odżywcze występujące w pospolitych owocach i warzywach, takich jak jabłka, cebula czy pomidory. Z perspektywy historycznej są elementem podstawowej diety człowieka. Obserwowany obecnie spadek spożycia owoców i warzyw może przyczyniać się do wzrostu zapadalności na choroby przewlekłe. Brakuje wiedzy na temat sposobu funkcjonowania fitosubstancji odżywczych i ich zawartości w różnych artykułach spożywczych, co hamuje postęp w ustalaniu ich oddziaływania na zdrowie. Ponadto znakomita część badań w tej dziedzinie jest sponsorowana przez przedsiębiorstwa spożywcze, które chcą wypromować swoje produkty, co czasami skutkuje niedostatkiem krytycznej ewaluacji. Dofinansowany ze środków unijnych projekt FLORA (Flawonoidy i powiązane fenole na rzecz zdrowego życia poprzez doustne przyjmowanie zalecanych przeciwutleniaczy) zgromadził interdyscyplinarny zespół dietetyków, badaczy medycznych i genetyków roślin w celu przeprowadzenia systematycznej analizy prozdrowotnego oddziaływania flawonoidów roślinnych i powiązanych fenoli. Czteroletni projekt skupił się na prozdrowotnym oddziaływaniu tych bioaktywnych substancji odżywczych, co zaowocowało europejskimi zaleceniami dziennego spożycia. W toku prac wykorzystane zostały ogromne postępy w genetyce, naukach molekularnych i badaniach genomicznych, które umożliwiły hodowlę roślin zróżnicowanych pod względem ilości i typu akumulowanych fenoli. W toku projektu FLORA opracowane zostały z wykorzystaniem nowej technologii trzy podstawowe artykuły spożywcze: odmiany kukurydzy, pomidora i pomarańczy. Następnie posłużyły one w badaniach kontrolowanych do oceny oddziaływania spożywanych flawonoidów i powiązanych, bioaktywnych substancji spożywczych u myszy, będących modelami konkretnych chorób człowieka. Równolegle naukowcy porównali czerwone i żółte pomarańcze o różnej zawartości flawonoidów w testach z udziałem ludzi, aby ustalić zdolność fitosubstancji odżywczych do ochrony przed chorobami sercowo-naczyniowymi i udarem. Badania prowadzone w ramach projektu FLORA umożliwiły identyfikację niektórych mechanizmów, wykorzystywanych przez bioaktywne substancje odżywcze do ochrony przed chorobami na poziomie komórkowym. Naukowcy ocenili także wpływ obróbki po zbiorach i przetwórstwa spożywczego na poziom flawonoidów oraz zbadali, na ile skutecznie są one wchłaniane w przewodzie pokarmowym człowieka. Uzyskane wyniki powinny wspomóc promocję większego spożycia artykułów zawierających flawonoidy, które mają korzystny wpływ na zdrowie, z naciskiem na tradycyjne metody produkcji i rolnictwo. Partnerzy projektu FLORA opublikowali też w swojej witrynie katalog artykułów spożywczych będących sprawdzonym źródłem flawonoidów. Projekt, realizowany pod kierunkiem Centrum im. Johna Innesa ze Zjednoczonego Królestwa, zgromadził 11 partnerów z pięciu krajów unijnych i Turcji. FLORA jest częścią szeroko zakrojonych, unijnych inicjatyw spożywczych. Wkład UE w projekt wniósł 3,3 mln EUR.Więcej informacji: Karta informacji o projekcie: Ulotka FLORA http://web.itu.edu.tr/~karaali/FLORA_leaflet.pdf Centrum im. Johna Innesa http://www.jic.ac.uk/corporate/index.htm

Turcja, Zjednoczone Królestwo