CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-20

Uwalnianie niewykorzystanego, biotechnologicznego potencjału morza

Mimo iż mikroorganizmy morskie od dawna uznaje się za niewykorzystany zasób o potencjale biotechnologicznym, ich zastosowanie nadal hamują trudności z wyizolowywaniem zawartych w nich cennych, nowych substancji chemicznych i molekuł oraz powiązane z tym koszty. W konsekwencji znakomita większość mikroorganizmów morskich nie została jak dotąd objęta odpowiednią kulturą. To utracona możliwość, którą dofinansowany ze środków unijnych projekt MACUMBA (Marine Microorganisms: Cultivation Methods for improving their Biotechnological Applications) ma odzyskać. Ta czteroletnia inicjatywa, rozpoczęta w sierpniu 2012 r., podniesie wskaźnik wyizolowania mikroorganizmów morskich dzięki zastosowaniu innowacyjnych metod. Pośród tych metod jest współkultura wzajemnie zależnych mikroorganizmów, które imitują środowisko naturalne. Molekuły sygnałowe wytwarzane przez mikroorganizmy pomogą w pobudzaniu wzrostu tego samego gatunku lub innych. Same w sobie stanowią interesujący produkt o potencjalnej wartości rynkowej. Konsorcjum projektowe wykorzystało pierwsze Walne Zgromadzenie, jakie odbyło się we wrześniu w Rostocku, Niemcy, do podsumowania dotychczasowego postępu prac. "Prace prowadzone w ramach projektu MACUMBA to więcej czasu i wyższe nakłady przeznaczane na pozyskiwanie nowych drobnoustrojów do czystych kultur" - powiedział profesor Francisco Rodriguez-Valera, kierownik pakietu roboczego 6 MACUMBA, poświęconego sekwencjonowaniu, bibliotekom genomicznym i metagenomicznym oraz analizie metagenomów. "Tego typu badania są ograniczane przez immanentnie wysokie ryzyko, mimo ogromnych korzyści, jakie przynoszą w momencie uzyskania ważnych, nowych drobnoustrojów w formie czystych kultur, a zatem nie bez znaczenia są projekty, takie jak MACUMBA". W ramach pakietu roboczego 6 genomika i metagenomika są wykorzystywane do pozyskiwania czystych kultur poszczególnych drobnoustrojów morskich i pogłębiania naszej wiedzy o ich biologii. "Sekwencjonowanie kwasów nukleinowych to najszybsza i zapewniająca największą wydajność metoda gromadzenia informacji o drobnoustrojach, jaka jest obecnie dostępna" - zauważa profesor Rodriguez-Valera. "Wykorzystamy te technologie do pogłębienia wiedzy o głównych cechach drobnoustrojów, które odgrywają rolę w funkcjach ekosystemu oceanu. Poznanie sposobu wykorzystywania tych organizmów pomoże nam poprawić zrównoważenie zarówno ekosystemu oceanu, jak i gospodarki europejskiej za pośrednictwem procesów biotechnologicznych". Ogólnie rzecz biorąc projekt przyczyni się do podniesienia wskaźnika udanych izolacji drobnoustrojów morskich i wielu nowych bakterii morskich, wydajności kultur mikroorganizmów morskich ważnych ze względów biotechnologicznych oraz wskaźnika produkcji nowych biomolekuł o wysokiej wartości dodanej. W toku projektu MACUMBA mają zostać opracowane metody kultury imitujące warunki naturalne, a także ma zostać wypracowana wiedza o tym, jak komunikacja komórka-komórka może wpływać na wydajność izolacji i kultury mikroorganizmów morskich. Projekt MACUMBA, realizowany pod kierunkiem Królewskiego Holenderskiego Instytutu Badań Morza (NIOZ), jest wspólnym przedsięwzięciem 23 instytucji partnerskich z 23 krajów unijnych. Wszyscy partnerzy dążą do osiągnięcia wspólnego celu, czyli do odkrycia nieopisanej różnorodności drobnoustrojów morskich za pomocą strategii opartych na kulturach. Prace nad projektem mają potrwać do lipca 2016 r.Więcej informacji: MACUMBA http://www.macumbaproject.eu/ Karta informacji o projekcie: