polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-20

Budowanie wiedzy o globalnej bioróżnorodności poprzez otwarty dostęp do danych

W ramach programu dofinansowanego ze środków unijnych powstała otwarta platforma w celu umożliwienia integracji europejskich i brazylijskich narzędzi do badania bioróżnorodności. Projekt EUBRAZILOPENBIO (EU-Brazil Open Data and Cloud Computing e-Infrastructure for Biodiversity), nad którym prace zakończyły się w tym roku, wspomoże pobudzanie transgranicznej innowacyjności i wymiany najlepszych praktyk w tej niezwykle ważnej dziedzinie badań naukowych. Jednym z największych wyzwań XXI w. jest zaradzenie utracie różnorodności biologicznej, której koszt dla UE już jest szacowany na około 450 mld EUR rocznie. To jeden z powodów, dla którego "Horyzont 2020" - nowy, unijny program finansowania badań naukowych - kładzie nacisk na wagę szybkiego i skutecznego uporania się z utratą bioróżnorodności. Stawienie czoła złożoności charakteryzującej różnorodność biologiczną wymaga obsługi wielu multidyscyplinarnych zbiorów danych, od klimatologii po nauki o Ziemi. Wiele z tych danych ma charakter fragmentaryczny. Z tego właśnie względu podjęto w ramach projektu EUBRAZILOPENBIO starania, aby opracować platformę, która umożliwi transgraniczne prace badawcze i wesprze potrzeby społeczności naukowej zajmującej się problematyką bioróżnorodności poprzez skrócenie czasu i obniżenie kosztów niezbędnych do przygotowania dedykowanych środowisk pracy i procesu działań. Projekt wpisuje się w Ruch Open Access, który promuje koncepcję otwartości badań naukowych i współbrzmi z inicjatywą OpenAIRE, która została podjęta w 2010 r., aby zbudować infrastrukturę na potrzeby publikacji prac przez naukowców dofinansowywanych ze środków unijnych. W toku projektu EUBRAZILOPENBIO opracowano także wiele użytecznych narzędzi badawczych, takich jak nowa wersja narzędzia Katalog Życia do krzyżowego mapowania, które powstało w ramach projektu I4LIFE. Korzystając z serwisu mapowania krzyżowego EUBRAZILOPENBIO, taksonomiści i opiekunowie danych mogą znaleźć powiązania między własnymi, regionalnymi listami gatunków a różnymi systemami informacji w ramach tego samego wirtualnego środowiska naukowego. Serwis umożliwia porównanie dowolnej pary list kontrolnych na bazie listy gatunków brazylijskiej flory, obejmującej ponad 43.000 gatunków i około 30.000 synonimów oraz globalnego Katalogu Życia (CoL) Species2000/ITIS, który zawiera około 250.000 gatunków roślin i 300.000 synonimów. Narzędzie może na przykład podać listę gatunków z pierwszej listy kontrolnej, których nie ma na tej drugiej. Powstał także serwis Modelowania Niszy Ekologicznej, zapewniając naukowcom zintegrowane środowisko pracy, które umożliwia definiowanie i wykonywanie zadań modelowania wymagających dużej mocy obliczeniowej. Funkcjonuje on na zasadzie wyszukiwania danych środowiskowych o dużej rozdzielczości, zebranych z różnych sieci różnorodności biologicznej, takich jak Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności (GBIF) czy SpeciesLink. Dzięki temu proces jest łatwiejszy do opanowania i umożliwia naukowcom badającym bioróżnorodność tworzenie modeli i sprawdzanie ich w różnych warunkach w szybszy i mniej fragmentaryczny sposób. Zarówno Brazylia, jak i Europa mają do wniesienia ogromny wkład w walkę z utratą różnorodności biologicznej, a projekt EUBRAZILOPENBIO to znaczący krok w odpowiednim kierunku. Oczekuje się, że zakres i dogłębność kompletnej infrastruktury danych wraz z otwartością jej zasobów stanowić będą zapowiedź nowej ery opłacalnych i międzydyscyplinarnych prac badawczych w ramach globalnej społeczności naukowców badających bioróżnorodność. Projekt, nad którym prace rozpoczęły się w czerwcu 2011 r., otrzymał 1 mln EUR dofinansowania ze środków unijnych.Więcej informacji: EUBRAZILOPENBIO http://www.eubrazilopenbio.eu/ Karta informacji o projekcie: