polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-21

Optimisation and control of the freeze-drying of pharmaceutical proteins

Określenie immunogenności interferonu

Immunogenność białek czyli ich zdolność do indukcji odpowiedzi immunologicznej stanowi problem przy ich wykorzystaniu w lecznictwie. Naukowcy opracowali model umożliwiający określenie poziomu przeciwciał produkowanych w odpowiedzi na stosowane preparaty ludzkiego interferonu.

Terapia interferonowa ma olbrzymi potencjał. W zależności od rodzaju interferonu udowodniono jej skuteczność w leczeniu infekcji wirusowych, określonych chorób nowotworowych oraz niektórych chorób autoimmunologicznych, w szczególności stwardnienia rozsianego. Trwają badania nad efektami ubocznymi stosowania terapii białkowej z wykorzystaniem cząsteczek takich jak interferon. Jednym z tych efektów jest indukcja produkcji przeciwciał, czyli antygenowość (zwana inaczej immunogennością). Antygenowość zatem może hamować skuteczność terapii lub wywoływać inne szkodliwe efekty. Efekty tych reakcji mają poważne implikacje zarówno dla przemysłu biofarmaceutycznego jak i pacjenta. Skłoniło to europejski zespół projektowy LYO-PRO do poświęcenia wysiłku na opracowanie nowatorskich metod suszenia sublimacyjnego białek. Ulepszenie metod diagnostycznych wykorzystywanych przy produkcji tych białek terapeutycznych umożliwiło poprawę końcowej jakości produktu. Produkcja liofilizowanych (suszonych sublimacyjnie) białek umożliwiłaby potencjalnie redukcję efektów antygenowości. W ramach prowadzonych badań partnerzy projektu z Uniwersytetu w Ultrechcie w Holandii podążyli innym tropem. Naukowcy skupili się na opracowaniu metod umożliwiających oszacowanie poziomu antygenowości różnych preparatów ludzkiego interferonu. W badaniach in vivo posłużono się modelem myszy transgenicznej charakteryzującej się tolerancją immunologiczną w stosunku do ludzkiego interferonu 2. Było to możliwe dzięki wprowadzeniu genu odpowiedzialnego za produkcję ludzkiego interferonu do mysiego DNA. Do pomiaru poziomu przeciwciał zastosowano czuły test immunoenzymatyczny ELISA. Otrzymane wyniki sugerują, że model mysi może służyć jako narzędzie skriningowe umożliwiające eliminację immunogennych preparatów zanim zostaną one dopuszczone do czasochłonnych i kosztownych badań klinicznych. Oczywistymi beneficjentami opracowania tej metody są przemysł biofarmaceutyczny i pokrewne branże. Pacjenci z wysokim poziomem przeciwciał neutralizujących oraz immunolodzy badający zjawisko tolerancji immunologicznej również skorzystają z tego przełomowego odkrycia.