polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

Establishing cryopreservation methods for conserving european plant germplasm collections

Protokoły kriokonserwacji roślinnej plazmy zarodkowej

Zachowanie i ochrona różnorodności roślinności są kluczowe dla europejskiego przemysłu, rolnictwa i konsumentów. W przypadku długoterminowego przechowywania roślinnej plazmy zarodkowej jedyną dostępną metodą jest konserwacja kriogeniczna.

Głównym celem projektu CRYMCEPT było opracowanie nowych protokołów kriokonserwacji mających na celu długoterminowe przechowywanie roślinnej plazmy zarodkowej. Poprzez ocenę zakresu zmian i/lub utraty białek związanych z cytoszkieletem i szlakami sygnałowymi zidentyfikowano kluczowy punkt uszkodzenia dla protokołów kriokonserwacji. Wyniki obejmowały opracowanie oznaczeń transglutaminazy oraz identyfikację markerów wysychania i tolerancji na zamrażanie dla profilowania kriouszkodzeń. Wyniki można wykorzystać do zaprojektowania i ulepszenia nowych protokołów kriokonserwacji dla szerokiego zakresu gatunków roślinnych. Dla sukcesu kluczowe jest zastosowanie metod przechowywania opartych na faktycznej wiedzy opartej, a nie empirycznym know-how. Identyfikacja punktów krytycznych za pomocą markerów modyfikacji/utraty białek doprowadziła do poprawienia efektywności przechowywania. Pomogło to zminimalizować ilość plazmy zarodkowej traconej w wyniku uszkodzeń komórkowych i zwiększyło zaufanie do przechowywania kriogenicznego. Korzyści innowacyjne objęły wspomniane techniki, które mogą zastosować użytkownicy końcowi, tacy jak składy i kolekcje plazmy zarodkowej, ogrody botaniczne i firmy biotechnologiczne. Główną zaletą wyników jest integracja podejścia technologicznego i podstawowego w celu opracowania markerów uszkodzeń komórkowych. Przyczyniają się one do zaprojektowania mniej szkodliwych protokołów przechowywania kriogenicznego, szczególnie w zakresie przechowywania stwarzającej problemy plazmy zarodkowej.